حزب سوسیال دمکرات تاجیکستان حمله نظامی به خاروغ را قانون شکنی دولت دانست

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری’تاج نیوز’، ‘رحمت الله زایرف’ درنشست اخیر شورای عالی حزب، افزود: هرچند عملیات نیروهای نظامی وامنیتی تنها با هدف انتقام دولت از افراد خاص در استان بدخشان صورت گرفت اما دراین حمله نیز مانند حوادث اسفره، کولاب، غرم و طویل دره؛ حقوق وآزادی عده زیادی از شهروندان عادی پایمال شد.

نیروهای نظامی تاجیکستان، درپی ترور’عبدالله نظرف’رییس کمیته امنیت استان خودمختار بدخشان، عملیات مشترکی درمرز مشترک باافغانستان باهدف دستگیری عاملان ترور نظرف انجام دادند که دراین عملیات تعداد زیادی ازدوطرف و مردم عادی کشته ویا زخمی شدند.

وی بااشاره به نافرمانی برخی ازافراد سرشناس استان بدخشان ازحکومت مرکزی ، گفت: اما انجام این گونه اقدامات نباید بهانه ای شود که دولت با حمله نظامی، حقوق وآزادی فردی دیگر ساکنان را با خطر مواجه کند.

این مقام سیاسی تاجیک تصریح کرد: این اولین بار نیست که دولت برای دستیابی به اهداف مورد نظر و سرکوبی مخالفانش، آرامش وآسایش مردم عادی را برهم می زند زیرا دولت می توانست با بهره گیری از سیاستمداران مستقل، معتمدین محلی و دیگر افراد بانفوذ کشور، گروههای مسلح را ترغیب به تحویل خود و سلاح هایشان به مقامات قضایی کند.

وی یادآور شد: دستگیری عاملان قتل سرهنگ ‘آلیگ زخرچینکو’ رئیس نیروهای واکنش سریع وزارت کشور تاجیکستان نیز منجر به حمله نظامی دولت به روستاهای رشت و طویل دره و افزایش ناآرامی ها در این مناطق شده بود.

رئیس حزب سوسیال دمکرات تاجیکستان از دولت درخواست کرد: بزودی تمام نیروهای نظامی را از شرق کشور خارج کند وازطریق مذاکره وراههای مسالمت آمیز پیگیر دستگیری قاتلان نظرف باشد.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸*۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۱۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.