حسین شریعتمداری: قبل از ورود قایق‌های تندرو به صحنه، ناوهای آمریکایی هدف موشک‌های ایران قرار می­گیرند

 *روز دوشنبه، یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که در نزدیکی بندر «جبل علی» امارات متحده عربی در حال گشت زنی بود به سوی یک قایق ماهی گیری امارات آتش گشود. در پی شلیک این ناو، یکی از ۶ سرنشین- چهار هندی و دو اماراتی- قایق ماهی گیری کشته و ۴ تن دیگر مجروح شدند. ساعتی بعد، سرهنگ «گرک رائلسون» از پایگاه نیروی دریایی آمریکا- مستقر در بحرین- اعلام کرد که ناو آمریکایی چند بار به شناور کوچک موتوری هشدار داده بود ولی قایق اماراتی بدون توجه به این اخطارهای پی در پی، مسیر خود را به سوی ناوجنگی آمریکا ادامه داده و افسر آتش ناو با این تلقی که مورد تهدید قرار گرفته دستور آتش صادر کرده است! اما سرنشینان یک لنج تجاری امارات که ساعتی قبل از حادثه بندر آزاد جبل علی را ترک کرده بودند، می گویند، قایق اماراتی اگرچه به ناو جنگی آمریکا نزدیک بود ولی در مسیری مخالف با نقطه حضور ناو حرکت می کرد.

*ادعای مقامات نیروی دریایی آمریکا درباره هشدارهای پی در پی-۴ هشدار- به قایق اماراتی نمی تواند قابل قبول باشد چرا که؛از چند هفته قبل-۴ ژوئن ۲۰۱۲ /۱۵خرداد- مسئولان اداره بنادر، در تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شناورهای ماهی گیری، صیدمروارید، لنج ها و قایق های تفریحی و گردشگری هشدار داده و رسما اعلام کرده اند که از نزدیک شدن به ناوهای جنگی آمریکا خودداری کنند و در صورت نزدیکی، با دریافت اولین هشدار از منطقه دور شوند، بنابراین چگونه می توان پذیرفت که اولا؛ قایق ماهی گیری اماراتی تا فاصله ۱۰۰یاردی – حدود ۹۰ متری- به ناوجنگی آمریکا نزدیک شده باشد؟ ثانیا؛ هشدارهای پی در پی ناو را نادیده گرفته باشد؟! این بی توجهی فقط درباره قایق هایی قابل قبول است که قصد حمله به ناو را داشته باشند و حال آن که مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند قایق اماراتی، یک قایق ماهی گیری بوده است و غیر از وسایل مربوط به این حرفه، هیچ وسیله دیگری در آن یافت نشده است.

*پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرده است که قایق اماراتی با «سرعت زیاد» به ناو نزدیک شده و در فاصله ۱۰۰ یاردی یعنی حدود ۹۰ متری ناو مورد حمله قرار گرفته است. این در حالی است که قایق های ماهی گیری برخلاف قایق های تفریحی، مسابقه و یا گردشگری، از نوع «تندرو» نیستند و از فاصله حداکثر ۴۰۰ متری با دید غیرمسلح قابل تشخیص هستند

*پنتاگون با تلویحی نزدیک به تصریح، شلیک به قایق اماراتی را ناشی از این تصور دانسته است که قایق های تندرو سپاه به ناو نزدیک شده اند، این در حالی است که افسران و فرماندهان نیروی دریایی آمریکا علاوه بر گزارش های محرمانه پنتاگون و توجیه در دوره های آموزشی، بارها در گزارش های آشکار برخی از مراکز و نشریات تخصصی و معتبر نظامی از جمله، گزارش هفته نامه معروف و معتبر «جینز دیفنس» خوانده و می دانند که قایق های تندروی سپاه مجهز به راکت هایی هستند که از فاصله ای بسیار دورتر از آنچه گزارش پنتاگون درباره قایق اماراتی آورده است، قابل شلیک می باشند، بنابراین تعجب آور و غیرقابل قبول است که به قایق اماراتی در فاصله ۱۰۰ یاردی مشکوک شده و به آن شلیک کرده باشند.

*افسران و فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، مخصوصا افسران تحت فرماندهی ناوگان پنجم که طی چند سال اخیر در سواحل بحرین مظلوم حضور داشته اند به خوبی می دانند و توجیه شده اند که جمهوری اسلامی ایران، تنها هنگامی که منافع و حاکمیت ملی خود را در خطر ببیند، برای مقابله با نیروهای بیگانه حاضر در خلیج فارس کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد ولی رسیدن به شرایط یاد شده نشانه های خاص خود را دارد. بنابراین چگونه و براساس چه برداشتی، در شرایط کنونی با تصور حمله قایق های تندروی سپاه، به قایق ماهی گیری اماراتی شلیک کرده اند.

* این نکته نیز نباید از نگاه فرماندهان آمریکایی پنهان مانده باشد که در صورت رسیدن به نقطه P و ساعت H، قبل از آن که قایق های تندرو وارد صحنه شوند، ناوهای آمریکایی که به آسانی از مناطق بسیار دورتر از سواحل ایران در تیررس موشک های ایران قرار دارند، مورد حمله قرار خواهند گرفت و به قول «کنت کاتزمن» از مرکز تحقیقاتی کنگره آمریکا- در گزارش هفته گذشته این مرکز- قدرت تخریبی موشک های ایران قابل انکار نیستند و به گفته «آنتونی کوردزمن» از مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن- باز هم در گزارش ۱۰ روز قبل این مرکز- «طرفداران آمریکایی حمله به ایران نباید فراموش کنند که ایران نیروی شگفت انگیز و سرسختی برای دفاع از خود و بستن تنگه استراتژیک هرمز در اختیار دارد

*ناو جنگی آمریکا چرا به قایق ماهی گیری امارات شلیک کرد؟ پاسخ را در این اظهارنظر «رابرت گیتس» رئیس سازمان سیا و مصاحبه مشابه «پانه تا» وزیر جنگ آمریکا جستجو کنید؛ «بعد از تحولات خاورمیانه، در این منطقه استراتژیک «غریبه» تلقی می شویم. ساکنان کشورهای اسلامی در شمال آفریقا و خلیج فارس با همان چشم به ما نگاه می کنند که مردم ایران طی ۳ دهه گذشته به آمریکا نگریسته اند. خاورمیانه دیگر برای آمریکا امن نیست.»

/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.