حضور تنها دو زن در بین ۱۹۳ برنده نوبل فیزیک!!

در دومین روز از فصل پر تب وتاب جوایز نوبل، امروز(سه‌شنبه) برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۲ معرفی شدند و به گمانه‌ زنی‌های زیادی که طی روزهای اخیر در مورد آن وجود داشت، پایان دادند.

 

 Nobel

 

امسال صد و دهمین سال اهدای این جایزه بوده که بر اساس وصیت آلفرد نوبل، هر ساله بخشی از دارایی وی به شخص یا اشخاصی خواهد رسید که مهمترین کشف یا ابداع را در حوزه فیزیک انجام داده است.

 

سال گذشته این جایزه به سال پرلموتر، برایان اشمیت و آدام ریس برای ارائه شواهدی از شتاب در انبساط جهان رسید.

 

از ۱۹۰۱ تاکنون ۱۰۵ جایزه در بخش فیزیک اهدا شده که سالهای ۱۹۱۶، ۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ به دلایل مختلف از جمله مهم نبودن اکتشافات یا جنگهای جهانی اول و دوم نوبلی در این بخش اعطا نشد.

 

همچنین تاکنون ۱۹۳ نفر برنده جایزه نوبل شده‌اند که از آنجایی که جان باردین دو مرتبه موفق به کسب آن شده، از این رو تعداد برندگان فردی ۱۹۲ نفر است.

 

از این میان ۴۷ نوبل به طور جداگانه، ۲۹ جایزه به طور اشتراکی بین دو دانشمند و ۲۹ مورد بین سه محقق اهدا شده است.

 

میانگین سنی برندگان نوبل فیزیک ۵۴ سال بوده که بر اساس آمار لاورنس برگ با ۲۵ سال سن جوانترین و ریموند دیویس جونیور با ۸۸ سال پیرترین دریافت کنندگان این جایزه معرفی شده‌اند.

 

زنان در این حوزه تنها دو بار موفق به کسب جایزه شده‌اند که شامل ماری کوری در سال ۱۹۰۳ و ماریا ژئوپرت مایر در سال ۱۹۶۳ بوده‌اند. ماری کوری همچنین در سال ۱۹۱۱ موفق به کسب جایزه نوبل شیمی شد.

منبع:ایسنا

جالب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.