حضور سفرا و میهمانان خارجی در ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره ۶ لغایت ۹ مهر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان برگزار خواهد شد و نمایش آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی مردم استان گلستان، عرضه صنایع دستی و اجرای مراسم آیینی نقاط مختلف کشور از جمله برنامه های پیش بینی شده در این جشنواره است.

رییس ستاد برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه شناسنامه جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به نام استان گلستان صادر شده، هرساله سطح این جشنواره ارتقا یافته و پربارتر از قبل برگزار می شود.

‘قربان عباسی’ اظهارداشت: در جشنواره امسال نیز سفرای کشورها حضور خواهند یافت و نیز مهمانانی از کشورهایی که ازطریق اتاق بازرگانی استان تفاهم نامه امضا نموده اند به استان دعوت خواهند شد.

وی یادآورشد: با توجه به این که روز جهانی گردشگری (۲۷ سپتامبر- ۵ مهرماه) می باشد، لذا ستاد برگزاری این جشنواره در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، تاریخ برگزاری جشنواره را به هفته گردشگری تغییر داده است.

به گفته وی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن این‌که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و یک موقعیت ترویجی است که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ های قومی و منطقه ای، به ویژگی های خاص مناطق نیز توجه شود.

عباسی افزود: جشنواره ششم فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور هنرمندان سراسر کشور، سفرا و هنرمندان کشورهای خارجی ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان برگزار می شود و ازگلستانی های مقیم درکشورهای خارجی نیز دعوت به عمل خواهد آمد.

به گفته وی از برنامه های این جشنواره نمایشگاه سراسری صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام و برنامه های تورگردانی می باشد.

وی ادامه داد: نمایش آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی مردم استان گلستان شامل قوم کتول، ترکمن، سیستانی، قزاق، قزلباش (رامیان) و محلی مازندرانی(غرب استان)، اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی استان گلستان شامل موسیقی کتولی، موسیقی محلی گلستانه، موسیقی ترکمن، موسیقی سیستانی و موسیقی رامیان، اجرای موسیقی محلی سایر اقوام ایرانی از سراسر کشور، شامل۲۰ گروه از تمامی اقوام کشور از دیگر برنامه های جشنواره است.

به گفته وی اجرای مراسم آیینی شامل دیلمون گیلان، مراسم آیینی کردستان، ذکر خنجر ترکمن، مراسم آیینی مردم بوشهر، مراسم آیینی تربت جام،‌ چوب‌بازی به همراه موسیقی سمنان و مراسم آیینی اردبیل، برپایی آلاچیق توسط عشایر استان، آلاچیق ترکمن و آلاچیق قزاق از استان گلستان نیز در ششمین جشنواره اقوام ایران زمین برنامه ریزی شده است.

عباسی ادامه داد: برپایی سیاه چادر توسط استان‌های ایلام، اردبیل، خوزستان، ایل قشقایی، ایل بختیاری، خراسان جنوبی و نیز برنامه های تورگردانی با حضور سفرا، میهمانان و سرمایه‌گذاران خارجی که در قالب تور دو روزه به منظور آشنایی با ظرفیت ‌های گردشگری گلستان و رونق فعالیت‌های تورگردانی به استان انجام می‌گیرد.

وی در ادامه پایگاه اینترنتی جشنواره را www.golestanchto.ir عنوان کرد و افزود: با توجه به استقبال بازدید کنندگان از جشنواره ، امسال در حال برنامه ریزی منسجم هستیم تا مشکلات سنوات گذشته مرتفع شود.

عباسی همچنین به ویژگی های ششمین دوره جشنواره اشاره نمود و گفت: افزایش۳۰ درصدی تعداد کل غرفه ها و افزایش غرفه های بیرونی و حضور گروه های موسیقی متنوع تر در این دوره از جشنواره و تاکید بیشتر بر غرفه های فروش صنایع دستی و سوغات استان ها از جمله ویژگی های این جشنواره است.

/۵۰۸/۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۷۱۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.