حضور نهاوندیان در شورای پول و اعتبار

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: یک کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه استقلال بانک مرکزی نیازمند استقلال اقتصادی است، گفت: حضور رئیس دفتر رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار استقلال بانک مرکزی و سیاست‌های پولی را زیر سوال نمی برد.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با استقلال بانک مرکزی و تصمیم گیری‌های شورای پول و اعتبار با توجه به تغییرات اعضای تازه این شورا و دولتی شدن تیم تصمیم گیری برای سیاستگذاری پولی و بانکی اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی به استقلال اقتصاد کشور بازمی‌گردد که مبنای آن نبود کسری بودجه می‌باشد.  

وی افزود: نبود کسری بودجه زمانی محقق می‌شود که سیستم دریافت مالیات به صورت جامع عملیاتی شده و تمام گروه‌های مشمول مالیات خود را پرداخت کنند. چرا که هر کسی برای اداره کشور باید سهم خود را به صورت مالیات پرداخت کند. 

 حسینی هاشمی با تأکید بر اینکه استقلال اقتصادی بدون عدم وجود کسری بودجه و جبران هزینه‌های اتفاقی محقق نمی‌شود، تصریح کرد: در این شرایط استقلال بانک مرکزی نشدنی است چرا که کشورهایی که استقلال اقتصادی دارند و اقتصاد آن‌ها کاملا مستقل عمل می‌کند بانک مرکزی مستقلی دارند. 

 این کار‌شناس اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی مستقل زمانی فعالیت خود را در کشور آغاز می‌کند که دولت کسری بودجه نداشته باشد و تمام مردم مالیات بدهند. باید توجه داشت با استقلال صرف بانک مرکزی مشکلات اقتصادی که دارای بنیه قوی می باشند حل نمی‌شود. 

 حسینی هاشمی با تأکید براینکه تا زمانی که اقتصاد قوی نداشته باشیم صحبت از استقلال بانک مرکزی معنا ندارد، دربارهٔ حضور رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس صندوق توسعه ملی بعنوان دو کار‌شناس در شورای پول و اعتبار، افزود: رئیس دفتر رئیس جمهور چهره اقتصادی است که به اعتبار دانش و توانایی فنی در این شورا عضو شده و حضور وی به معنای دولتی شدن شورای پول و اعتبار نیست.  

وی معتقد است از بین کار‌شناسان اقتصادی بهترین‌ها برای شورای پول و اعتبار انتخاب شده‌اند چرا که در ترکیب شورا نمی‌توان به دولتی یا خصوصی بودن آن‌ها نگاه کرد به خاطر اینکه دولتی یا خصوصی بودن اعضای شورا استقلال را به بانک مرکزی برنمی‌گرداند. 

 این کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ما مشکل دارد و در یک اقتصاد مشکل دار هرگز نمی‌توانیم از استقلال بانک مرکزی صحبت کنیم چرا که نمی‌توان بدون کمک بانک مرکزی مشکلات بسیاری از وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را حل کرد به همین منظور تا زمانی که ریشه اصلی مشکلات کشور حل نشود نمی‌توان به استقلال بانک مرکزی فکر کرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.