حضور کودکان در دو نمایش بخش ویژه جشنواره تئاتر

سینما و تلویزیون > تئاتر
دو نمایش بخش ویژه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که با حضور و مشارکت دانش آموزان کودک و نوجوان تولید شده‌اند معرفی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در بخش ویژه جشنواره دو نمایش “هزار درنا” به مربیگری رکسانا مهرافزون و “قهر و مهر” به کارگردانی آذر مبارکی حضور دارند که بوسیله دانش آموزان کارشده است.

نمایش “هزاردرنا” که درباره حادثه هیروشیمای ژاپن است از سوی دانش آموزان موسسه پژوهشی کودکان دنیا و زیر نظر مشاوران حرفه ای و متخصص شکل گرفته است.

رکسانا مهرافزون در معرفی این نمایش گفت: در “هزار درنا” ۲۰ دانش آموز هشت تا دوازده ساله حضور دارند که به مدت چهار سال است که کار تئاتر را شروع کرده‌اند و این نمایش به عنوان یک پروژه آموزشی و پژوهشی آماده شده است.

وی گروه مشاوران این کار را اثباتی و احصایی و جلیله هیبتان (مشاوران طراحی لباس و صحنه) طناز طباطبایی(مشاور بازی)، جواد نمکی(مشاور آشنایی با تئاتر ژاپن)، محمد چرمشیر(مشاور متن)،آرش ابراهیمی فر(مشاور موسیقی)، نغمه یزدان پناه و شبنم صفایی(مشاور تحقیق و پژوهش)، مهدی صفایی نژاد و رکسانا مهرافزون(مشاوران اجرا)، الهه بخشی(مشاور حرکت) نام برد که آموزه‌های لازم را در اختیارشان گذاشته‌اند.

نمایش “قهر و مهر” نیز که درباره انسان و طبیعت است توسط اعضا “باغچه مهر” که اولین مرکز تلفیقی حرفه‌ای آموزش نمایش عروسکی برای ناشنوا- شنوا است تولید شده است.

آذر مبارکی مدیر و موسس باغچه مهر و نویسنده و کارگردان این نمایش با بیان این مطلب که تلاش کرده‌ام ثابت کنم بچه‌های ناشنوانیز می‌توانند تئاتر عروسکی کار کنند توضیح داد: این نمایش عروسکی با تکنیک عروسک‌های تاپ تیبل(عروسک باتومی کوچک روی میز) و بخش‌هایی نیز با سازه‌های اوریگامی تولید شده است که نورپردازی آن تنها با دو چراغ قوه انجام می‌شود.

وی تعداد افراد گروه را پنج نفر معرفی کرد که عروسک گردانان مارال ممقانی زاده (ناشنوا)، کیمیا احمدعلی خان (شنوا)، پارسا ارجمند تاجدینی(نیمه شنوا) و نورپردازان آن آریا عسگری (ناشنوا)، یگانه یوسفیان (شنوا) هستند.

ساخت دکور و عروسک را نیز منیر مولوی‌زاده بر عهده دارد.

مبارکی در توضیح چگونگی کار با ناشنوایان گفت: این نمایش براساس تصویر و موسیقی است و کلام ندارد. بچه‌ها باید کار خود را می‌دیدند بنابر این از آینه استفاده کردم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۲ مهر با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.