حضور یک شاهد در جلسه محاکمه قدیمی‌ترین زندانی زن

حادثه > داخلی– گروه حوادث:
ماراتن رسیدگی به پرونده قدیمی‌ترین زندانی زن ایرانی در حالی ادامه دارد که بعد از چند بار تجدید شدن جلسه محاکمه، وی روز گذشته پای میز محاکمه رفت. از آنجا که در این جلسه تنها یکی از شاهدان حضور یافته بود، محاکمه متهم باز هم بی‌نتیجه ماند و قاضی دستور داد در جلسه بعد بقیه شاهدان نیز حاضر شوند.

فاطمه که این روزها همه او را به نام قدیمی‌ترین زندانی زن ایران می‌شناسند متهم است در تیرماه سال ۷۲دوست همسرش را که مردی به نام مجید بود به قتل رسانده است. او وقتی دستگیر شد در بازجویی‌ها گفت که مجید را با خوراندن دوغ مسموم به قتل رسانده است اما این نخستین و آخرین باری بود که زن میانسال به جنایت اعتراف می‌کرد چرا که پس از آن در همه جلسات دادگاه مدعی شد بی‌گناه است.

او در جلسات دادگاه گفت: مقتول در خانه ما مسموم شد و وقتی مأموران سراغ من و همسرم آمدند شوهرم از من خواست اعتراف کنم. او گفت که برایم رضایت می‌گیرد ولی این کار را نکرد و حالا می‌خواهم واقعیت را بگویم، من در این قتل بی‌گناه هستم. با این حال نخستین قاضی پرونده رأی به قصاص او صادر کرد اما دیوان‌عالی کشور حکم قصاص وی را تأیید نکرد. به این ترتیب فاطمه بار دیگر پای میز محاکمه رفت و این بار، کار به مراسم قسامه کشید. در پایان این مراسم بازهم حکم مرگ برای زن میانسال صادر اما این رأی بار دیگر نقض شد. فاطمه در دور سوم محاکمات نیز به قصاص محکوم شد اما این بار هم دیوان‌عالی کشور به رأی صادره ایراداتی گرفت و پرونده به دادگاه برگشت.

قدیمی‌ترین زندانی زن در چهارمین جلسه محاکمه از اتهام قتل تبرئه شد اما این بار خانواده مقتول به رأی صادره اعتراض کردند و دیوان‌عالی کشور بعد از بررسی پرونده حکم را نقض کرد. اسفند سال۸۷پنجمین دور محاکمات قدیمی‌ترین زندانی زن آغاز شد. او در جلسه دادگاه پنجم باز هم همان حرف‌های همیشگی‌اش را تکرار کرد اما برای چهارمین بار به قصاص محکوم شد و دیوان‌عالی کشور باز هم رأی را تأیید نکرد. در ادامه، پرونده این زن به شعبه ۱۰۵دادگاه شهرری فرستاده شد تا دور جدید محاکمه او به ریاست قاضی خردمند برگزار شود. در طول ماه‌های گذشته چندبار برای محاکمه قدیمی‌ترین زندانی زن ایران وقت تعیین شده‌بود اما هربار درحالی‌که فاطمه از زندان به دادگاه منتقل شده بود، به‌دلیلی ازجمله نیامدن قاضی به دادگاه یا عدم‌حضور شاهدان، جلسه محاکمه برگزار نشد.

سرانجام روز گذشته، با انتقال زن میانسال از زندان به دادگاه، جلسه محاکمه او با حضور یک شاهد در شعبه ۱۰۵دادگاه شهرری برگزار شد. در ابتدای جلسه، وکیل متهم به ایراداتی که او مدعی بود در دادنامه وجود دارد اشاره کرد و پس از آن متهم در جایگاه قرار گرفت و باز هم مدعی شد که بی‌گناه است. فاطمه گفت: من مرتکب قتل نشدم و به اصرار شوهرم جنایت را گردن گرفتم. سپس تنها شاهد حاضر در دادگاه در جایگاه قرار گرفت.

او با گفتن این جمله که زمان زیادی از حادثه گذشته و چیز زیادی به‌خاطر نمی‌آورد مدعی شد که همه اظهارات قبلی‌اش را که در پرونده موجود است قبول دارد؛ اظهاراتی که به ضرر فاطمه بود و او را محکوم می‌کرد. با این حال به غیراز این زن که عروس سابق متهم به‌شمار می‌رفت، نام سه شاهد دیگر هم در پرونده بود که هیچ‌کدام از آنها در دادگاه حضور نداشتند. بنابراین قاضی خردمند ادامه جلسه دادگاه را به روز دیگری موکول کرد و دستور داد دیگر شاهدان نیز در جلسه آینده حضور داشته باشند. براساس این گزارش، در این پرونده در مجموع هشت شاهد وجود داشته که با طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده، چهار نفر از آنهادیگر در قید حیات نیستند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.