حفظ سلامت و شادابی در طول سفرهای نوروزی

مسافرت همیشه یکی از جالب‌ترین و پرخاطره‌ترین برنامه‌های زندگی ما است وایام نوروز فرصت مناسبی برای رفتن به مسافرت محسوب می شود. اما برای جلوگیری از بیماری و هر خاطره ناخوشایند دیگری در طول سفر باید برخی از نکات را رعایت کرد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر )، در این مطلب برای اینکه سفر خوب و لذت بخشی را داشته باشید، چند نکته را بیان می کنیم:

نشستن طولانی مدت در هنگام سفر، یک خطر بزرگ برای سلامتی محسوب می شود. نشستن های طولانی مدت در طول سفرهای هوایی و یا زمینی، عدم مصرف مایعات و راه نرفتن باعث ایجاد لخته خون در پاها می شود.

اگر با خودرو شخصی خود به سفر می روید:

– در هنگام مسافرت با خودرو، باید هر چند ساعت یک بار توقف داشته باشید و اندکی به خود استراحت دهید. کمی راه بروید و بنشینید و پاهای خود را دراز کنید تا از لخته شدن خون جلوگیری کنید.

– سعی کنید که در یک محیط امن بایستید تا کودکان شما نیز بتوانند بازی و انرژی خود را تخلیه کنند تا با آرامش, باقی مسیر را در اتومبیل بنشینند. 

– برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی، سعی کنید تا روز پیش از سفر حتما خواب کافی داشته باشید. در صورت امکان، به صورت نوبتی رانندگی کنید. از وعده های غذایی سالم در حین سفر استفاده کنید. پیاده روی های کوتاه مدت در حین سفر و نفس کشیدن در هوای تازه به شما کمک می کند تا هوشیار و شاداب به بقیه راه ادامه دهید. اما به یاد داشته باشید اگر که از کمبود خواب رنج می برید، از رانندگی پرهیز کنید.

– خستگی چشم نیز یکی دیگر از مشکلات سفرهای طولانی مدت است. چرت زدن می تواند به تسکین علایم آن از قبیل درد، جاری شدن بی اختیار اشک از چشم ها، دوبینی یا تار دیدن تصاویر و داشتن حساسیت به نور،کمک کند.

– اگر که تمایل دارید با خودروی شخصی خود به سفر بروید، از وجود کیف کمک های اولیه، چراغ قوه، شمع،آب نوشیدنی، خوراکی و لباس اضافی و یا پتو مطمئن شوید.

اگر با هواپیما به سفر می روید:

– اگر با هواپیما سفر می کنید، پاهای خود را دراز کنید. در پروازهای بیشتر از ۳ ساعت در حین پرواز حداقل یک مرتبه بلند شوید و راه بروید. از جمع کردن پاها در طول سفرهای طولانی مدت خودداری کنید زیرا این کار مانع از گردش خون می شود.

– به منظور جلوگیری از خشک شدن پاها می توانید در حین سفر چندین مرتبه پاها را خم و راست کنید و آنها را ماساژ دهید. راننده هم می تواند در حین یک توقف کوتاه و اندکی قدم زدن، موارد ذکر شده را انجام دهد.

– اگر که با هواپیما به مسافرت می روید، باید بدانید که هوای داخل هواپیماها بسیار خشک است بنابراین برای جلوگیری از کم آبی و در نتیجه بروز سردرد، تا می توانید آب بنوشید.

همواره در سفر به یاد داشته باشید که: 

– بهترین غذاهایی که می توان به همراه داشت، غذاهای خشک یا کنسرو شده هستند. 

– مصرف دوغ، ماست و آب لیموی تازه در کنار غذا می‌تواند احتمال مسمومیت‌ها و آزردگی های سیستم گوارشی را در طول سفر به حداقل برساند.

– قاشق، چنگال، کارد و لیوان شخصی خود را همراه داشته باشید. 

– جهت تمیزکردن قاشق و چنگال و دست های خود همیشه دستمال کاغذی‌های مرطوب با مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید. 


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.