حماس میانجی‌گری مستقیم ترکیه را در فرآیند آشتی با فتح رد کرد

۲۳فروردین۱۳،

21-134.jpg

سخنگوی حماس اظهار داشت، اگر ترکیه می‌خواهد در فرآیند آشتی میان حماس و فتح گنجانده شود باید این کار را از طریق مصر که نقش تسهیل‌گر مذاکرات میان دو گروه سیاسی را داشته است، انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس اظهار داشت: مصر میزبان مذاکرات میان حماس و فتح به منظور حفظ وحدت در فلسطین بوده و هم اکنون نقش فعالی دارد. اگر ترکیه می‌خواهد در حال حاضر در این فرآیند گنجانده شود باید این کار را از طریق مصر انجام دهد. بنابراین ترکیه تنها هنگامی می‌تواند در این فرآیند شرکت کند که با مصر همکاری کند.

وی همچنین نسبت به ادعاهای بعضی مقام‌های ترکیه مبنی بر اینکه آنکارا حماس را برای به رسمیت شناختن اسرائیل متقاعد خواهد کرد، اظهار شگفتی کرد و گفت که هیچ اطلاعی در خصوص نقش احتمالی ترکیه در فرآیند آشتی فلسطین ندارد.

پیش از آنکه چند روز پیش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه سفر کند وی به همراه احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود از طریق یک تماس تلفنی به بحث در خصوص راه‌های خروج از بن بست در خصوص مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین پرداختند.

داوود اوغلو و مقام‌های فلسطینی همچنین مرحله فعلی را که در اتفاق نظر میان حماس و فتح به دست آمده و همچنین اقدامات احتمالی که در چارچوب آن می‌تواند انجام شود، مورد بحث قرار دادند.

بنا به نقل از منابع خبری دیپلماتیک، داوود اوغلو به مقام‌های فلسطینی گفته است که حمایت ترکیه و تلاش‌ها برای بازیابی اتفاق نظر میان حماس با فتح در فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

ابوزهری اظهار داشت: ما نسبت به حمایت ترکیه از مردم فلسطین اهمیت قائل هستیم. با وجود این ما حامی پیچیده‌تر شدن ایجاد آشتی با فتح نیستیم. همانطور که عنوان داشتم مصر فرآیند اتفاق نظر را کنترل می‌کند.

وی نسبت به نقشی که ترکیه می‌تواند در فرآیند ایفا کند، اظهار تردید کرد اما گفت: حماس مخالف گنجانده شدن ترکیه در مذاکراتی که بتواند سبب اتفاق نظر میان حماس و فتح شود، نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.