حمایت از تولید کنندگان “برنج” وابستگی ارزی را کاهش می دهد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با حمایت همه جانبه از تولید کنندگان برنج وابستگی کشور به ارز کاهش و میزان اشتغال در کشور توسعه می یابد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: میزان مصرف سرانه برنج برای هر ایرانی حدود ۴۰ کیلوگرم تعریف شده است و براساس میزان تولید داخل به مقدار ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی برای تامین نیاز داخلی است.

وی افزود: در حال حاضر میزان گشایش واردات برنج به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است و از نیاز داخلی نیز بالاتر است.

نماینده گیلان، لاهیجان و سیاهکل گفت: مقدار واردات علامت های خوبی به تولید نمی دهد و رقابت شالیکاران را کاهش می دهد که باید مسئولان وزارت صنعت و جهاد کشاورزی نسبت به این امر پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر استان های شمالی ایران در مناطق مرکزی و در استان های اصفهان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد کاشت برنج مرغوب داریم و با سرمایه گذاری و توجه به تمام اقلیم های کشور میزان تولید افزایش می یابد.

وی افزود: یکی از راه کارهای مثبت و عملیاتی توجه به میزان تولید در واحد سطح و افزایش تولید از ۲ تن در هکتار به ۸ تا ۱۰ تن است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با حمایت از تولید کنندگان برنج وابستگی ارزی کاهش می یابد و میزان اشتغال مثبت می شود که این امر در جهت حفظ سرمایه مفید است.

وی گفت: در صورتی که دولت به تعهدات خود عمل نکند و پول خرید تضمینی را به موقع پرداخت نکند بی اعتمادی در بین کشاورزان افزایش می یابد.

ندیمی افزود: واردات بی رویه نوعی آفت تولید محسوب می شود و زمین های کشاورزی را به سمت تغییر کاربری و کاهش تولید داخلی سوق می دهد.

وی ادامه داد: تغییر کاربری نوعی اعتراض به نحوه برخورد با تولید است و بیانگر عدم تامین زندگی کشاورزان است.

این نماینده مجلس افزود: جلوگیری از تغییر کاربری با اجبار صورت نمی گیرد بلکه با اقتصاد و راهکارهای اقتصادی در جهت تامین زندگی، معیشت و کسب درآمدهای مکفی اجرایی است.

نماینده گیلان، لاهیجان و سیاهکل افزود: قیمت گذاری واقعی، پرداخت به موقع، تامین نهاده های تولید مثل کود و سهم تامین آب و ماشین آلات مورد نیاز و اجرای طرح های یکپارچگی اراضی باید مورد نظر دولت باشد.

وی گفت: طرح یکپارچگی اراضی و نوسازی اراضی به عنوان عوامل موثر محسوب می شود و با خرده مالکی و زمین های کوچک که مقدار تولید را کاهش می دهند باید مبارزه کرد.

وی در پایان گفت: با بزرگ شدن زمین ها مدیریت و برنامه ریزی آسان می شود و با تغییر کاربری و عدم استفاده مفید از زمین جلوگیری می شود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.