حمایت اتحادیه عرب از مشارکت ایران در مذاکرات سوریه

عنان با حمایت از حضور ایران در مذاکرات حل بحران سوریه گفت تا زمانی که جامعه بین الملل درباره سوریه، متحد نشود وتلاش ها و فشارهای خود را ادامه ندهد، نتیجه ای حاصل نمی شود.

کوفی عنان و اتحادیه عرب از حضور ایران در نشست مذاکرات درباره آینده سوریه حمایت کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کوفی عنان نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: باید ایران جزئی از هر راه حل برای پایان بحران سوریه و آماده سازی برای روند انتقال سیاسی در این کشور باشد.

عنان خواسته است تا کشورهای صاحب نفوذ در سوریه، درباره طرحی شامل کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت به توافق برسند.

ایران تاکنون واکنشی به این موضوع نداشته ولی تاکنون با کناره گیری اسد از قدرت به شدت مخالفت کرده است.

وی افزود: زمان در حال از دست رفتن است زیرا قدرت های جهانی در توافق برای گام های آینده درباره بحران سوریه، شکست خورده اند.

رویترز می نویسد: ایران هم پیمان جدی سوریه است. مشارکت ایران در مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه به نزاع دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا تبدیل شده است. واشنگتن و مسکو درباره وضعیت سوریه و تعامل بین المللی درباره آن و مسئله هسته ای ایران، اختلاف نظر دارند.

عنان که در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو سخن می گفت از ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت و کشورهای دارای نفوذ بر دولت یا مخالفان سوریه خواست تا با برگزاری نشستی، درباره گام های آینده در برابر بحران سوریه ، به توافق دست یابند.

هم اکنون توافق مقدماتی درباره برگزاری این نشست در روز ۳۰ ژوئیه (ماه جاری میلادی) در شهر ژنو سوئیس وجود دارد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالف حضور ایران در این نشست هستند اما عنان گفت ایران، باید در این نشست مشارکت کند.

عنان افزود: درباره ترکیب حاضران در نشست ژنو و موضوعات مرتبط با آن در حال بحث و گفتگو هستیم. توضیح دادم که معتقدم ایران باید بخشی از راه حل بحران سوریه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این سخنان عنان، دوباره مخالفت خود را با مشارکت ایران در نشست ژنو اعلام و مدعی شد: تهران نقش نابودگردی در سوریه ایفا می کند.

ویکتوریا نولاند افزود: ایران در وضعیت کنونی اش، نقش سازنده ای ایفا نمی کند. به همین دلیل نقشی را برای این کشور در نشست ژنو نمی بینیم.

عنان پیش از این طرح ۶ ماده ای را برای حل بحران در سوریه ارائه کرده بود اما این طرح تاکنون نتوانسته است موفقیت آمیز باشد و به توقف خشونت ها در این کشور بیانجامد.

عنان اضافه کرد: تا زمانی که جامعه بین الملل درباره سوریه، متحد نشود وتلاش ها و فشارهای خود را ادامه ندهد، نتیجه ای حاصل نمی شود.

وی همچنین هشدار داد: هر چقدر انتظار ما بیشتر طول بکشد آینده در سوریه، تاریک تر خواهد بود. تلاش برای دست یابی به راه حل صلح آمیز نمی تواند تا آینده ای نامعلوم ادامه داد.

موضع اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز از حضور ایران در مذاکرات مربوط به سوریه اعلام حمایت کرد.

احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت: موضوع مشارکت تهران در مذاکرات ژنو همچنان در حال بحث و بررسی است.

وی افزود: به نظرم همه طرف های فعال در بحران سوریه باید در نشست ژنو مشارکت کنند. ماموریت اساسی در وضعیت کنونی، توافق درباره دستور کار نشست ژنو است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.