حمایت اجلاس بین المجالس اسلامی از حقوق هسته ای ایران

۳۰م دیماه ،


به گزارش واحد مرکزی خبر  ، اقای علی لاریجانی پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد با تبیین دستاوردهای این اجلاس افزود: در اجلاس بین المجالس اسلامی دربارهٔ مسئله فلسطین، مواضع بسیار روشن و خوبی اتخاذ شد که این نشان می دهد میان پارلمان های کشورهای اسلامی مسئله فلسطین زنده و جدی است و نمایندگان کشورهای اسلامی پیگیر آن می باشند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که در شرایط کنونی اینگونه مواضع بسیار مهم است زیرا حرکتی سازش کارانه ای نیز در مسئله فلسطین پیگیری می گردد.

لاریجانی گفت: در موضوع سوریه نیز که دل مشغولی بعضی کشورهااز یک منظر و بعضی کشورها از منظر دیگر است موضع متینی در این اجلاس گرفته شد هر چند نظرات در این زمینه متفاوت بود اما راهکار سیاسی برای حل و فصل مسئله سوریه و پرهیز از دامن زدن به دخالت های نظامی به عنوان موضوعی اساسی مطرح شد.

رئیس مجلس افزود: دربارهٔ مسائل جهان اسلام نیز از جنبه وضعی که در منطقه وجود دارد از انقلاب ها حمایت شد.

وی ایجاد سازوکاری برای ایجاد پیوندهای اقتصادی میان کشورهای اسلامی را از دیگر مباحث مطرح در اجلاس دانست و اضافه کرد: در این باره پیشنهاد هایی مطرح شد گرچه هنوز به راهکار روشنی در این باره نرسیدند.

لاریجانی گفت: در این اجلاس موضوع ایجاد پارلمان اسلامی نیز مطرح شد با  این نگاه که آیا می توان چنین نهادی را به مرور تشکیل داد که مقرر شد دربارهٔ نحوه و چگونگی تشکیل این نهاد مطالعه شود.

رئیس مجلس افزود: در این اجلاس همچنین دربارهٔ حضور بانوان در فعالیت های علمی، اجتماعی و سیاسی و جلوگیری از بعضی رفتارها در تضییع حقوق آنان در بعضی کشورها  نکاتی در بیانیه پایانی مندرج شد.

وی بررسی دخالت نظامیان فرانسوی در مالی را از دیگر مسائل مطرح در این اجلاس برشمرد و گفت: بعضی مسئولان پارلمان الجزایر نیز در این اجلاس حضور داشتند و در دیداری که با آنان داشتم اتفاق اخیر الجزایر را توضیح دادند.

لاریجانی افزود: همچنین این اجلاس فرصتی بود تا در دیدار با روسای مجالس کشورهای مختلف مذاکره شود و تلاش کردیم با روسای مجالس کشورهای منطقه و دیگر مناطق رایزنی کنیم که مفید بود.

رئیس مجلس همچنین این سفر را فرصتی برای مذاکره با مسئولان سودانی به ویژه رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس دانست و گفت: در این مذاکرات دربارهٔ روابط دو جانبه و چگونگی ارتقای همکاری های اقتصادی دو طرف رایزنی شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های خوبی از نظر فناوری و نیروی انسانی دارد و سودان نیز از منابع مختلف به ویژه در عرصه کشاورزی و معدن برخوردار است و در  این زمینه ها به ما نیاز دارند که می توان با گسترش همکاری ها منفعت هر دو کشور را تامین کرد.

لاریجانی گفت: ایران در حال ساخت پلی روی رودخانه نیل در کشور سودان است که بنا شد مشکلات موجود در اجرای این طرح هر چه سریعتر رفع شود.

رئیس مجلس دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران و سودان را در مسائل منطقه ای بسیار نزدیک دانست و افزود: دولت سودان در مسئله فلسطین نیز موضعی مترقی دارد و به این سبب همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی گفت: سودان  در دیگر مسائل منطقه ای نیز نگاهی معقول و منصفانه دارد و نقش این کشور در مسائل منطقه ای و ایجاد راه حل های سازنده می تواند مفید باشد که باید پیگیری شود.

لاریجانی افزود: از فرصت اجلاس بین المجالس برای مذاکرات نسبتا همه جانبه دربارهٔ مسائل مختلف به ویژه مسائل پارلمانی ایران و سودان استفاده شد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.