حمله به خودروی سفیر آمریکا در چین

جهان > آسیا
خودروی حامل سفیر آمریکا در چین هدف حمله تظاهر کنندگان خشمگین چینی علیه ادعاهای ژاپن در مورد جزایر مورد مناقشه دو کشور قرار گرفت، و آسیب دید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد: “گری لوکه”، سفیر آمریکا در چین در حمله روز سه‌شنبه به خودرویش آسیب ندید و دیپلمات‌های آمریکایی نگرانی‌های خود را به وزارت امور خارجه چین اعلام کردند.

این بیانیه عنوان داشت: حدود ۵۰ معترض خودروی گری لوکه را در حالی که تلاش می‌کرد وارد محوطه سفارت شود محاصره کردند و سپس توسط نیروهای امنیتی چین کنار زده شدند.

این حادثه در بحبوحه افزایش آماده باش دیپلمات‌های آمریکایی به دنبال حملات خشونت‌آمیز به سفارتخانه‌های آمریکا در لیبی، یمن و مصر رخ داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شد: مقامات سفارت آمریکا از دولت چین خواسته‌اند تا تمام اقدامات ممکن را برای حفاظت از تاسیسات و کارکنان آمریکا انجام دهد.

مردم سراسر چین چندین روز است که در خصوص ادعاهای ژاپن نسبت به گروهی از جزایر در دریای چین شرقی اعتراضات شدید برگزار می‌کنند.

آمریکا که هم‌پیمان نزدیک ژاپن است، اعلام کرده وارد این مناقشه میان پکن- توکیو نمی‌شود اما با این حال هدف اعتراض‌های خشمگینانه چینی‌ها قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه این حادثه همزمان با اعتراض‌های چینی‌ها در یادبود حادثه سال ۱۹۳۱ که ژاپن به بهانه آن چین را اشغال کرده بود، رخ داد.

روز سه‌شنبه هزاران معترض در مقابل سفارت ژاپن در پکن تظاهرات کردند و ضمن آن پرچم ژاپن را آتش زده و به سوی ساختمان سفارت این کشور بطری آب، تخم مرغ و سیب پرتاب کردند.

دامنه این تظاهرات در مقاطعی به سفارتخانه آمریکا که در نزدیکی سفارتخانه ژاپن قرار داشت، رسید.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.