حمله شاگردان باقری به سکوی قهرمانی

نگاهی به عملکرد پولاد مردان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

تیم ملی وزنه برداری در حالی با ۸ ورزشکار در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کرده است که از آخرین قهرمانی پولادمردان کشورمان در قاره کهن نزدیک به ۹ سال می گذرد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، چهل و سومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از امروز (سه‌شنبه ۵ اردیبهشت) در شهر پیونگ تائک کره‌جنوبی آغاز می‌شود و پولادمردان کشورمان امیدوارند با کسب مدال‌های خوشرنگ از این مسابقات، بیش از پیش برای حضوری قدرتمندانه در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن آماده شوند. 

از آخرین قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در آسیا ۹ سال می‌گذرد؛ قهرمانی باارزشی که سال ۲۰۰۳ و در کشور چین به دست آمد و تا به امروز دیگر هیچ‌گاه تکرار نشد. در آن مسابقات حسین رضازاده، کوروش باقری، محمدعلی فلاحتی‌نژاد و محسن بیرانوند صاحب مدال طلا شدند، محمدحسین برخواه به مدال نقره رسید و اصغر ابراهیمی هم برنز گرفت تا تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان با مربیگری ایوانف بلغاری در کشور چین، بالاتر از این قدرت وزنه‌برداری آسیا، روی سکوی قهرمانی بایستد.

البته نسل طلایی وزنه‌برداری ایران ۴ سال قبل از آن و در سال ۱۹۹۹ هم درخششی خیره‌کننده در آسیا داشتند و با ۴ مدال طلای حسین رضازاده، کوروش باقری، شاهین نصیری‌نیا و محمدعلی فلاحتی نژاد، یک مدال نقره حسین پاشام و ۳ مدال برنز محمد حسین برخواه، سید مهدی پانزوان و جواد خوشدل کاری کردند که تیم ملی وزنه‌برداری ایران پس از ۱۵ سال قهرمان آسیا شود.

عناوین سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ تیم ملی وزنه‌برداری ایران در آسیا، تنها قهرمانی‌هایی است که پولادمردان کشورمان طی ۲۸ سال گذشته در مسابقات بزرگسالان آسیا به دست آورده‌اند. با این حال این بار همه امیدوارند پولادمردان کشورمان پس از ۹ سال جام قهرمانی را با خود به تهران بیاورند. هدفی که ظاهرا خیلی مورد توجه کادر فنی و در راس آنها کوروش باقری نیست.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در آستانه شروع این رقابت‌ها گفت: قهرمانی آسیا را به چشم یک مسابقه تدارکاتی نگاه می‌کنم و عنوانی که در این رقابت‌ها کسب می‌شود برایم خیلی مهم نیست. در واقع در فاصله کمی‌ که تا المپیک باقی مانده است، بیشتر از کسب عنوان قهرمانی در آسیا، رکوردها و حرکات صحیح ملی‌پوشان برایم مهم است. مطمئن باشید اگر غیر از این بود، سعید محمدپور را هم با خودمان به کره‌جنوبی می‌بردیم تا با اطمینان خاطر بیشتری به قهرمانی فکر کنیم.

توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و ۲۰۱۰ گوانگجو، در ۱۰ سال اخیر ۷ بار شاهد برگزاری مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا بوده‌ایم و این هشتمین دوره این رقابت‌ها از سال ۲۰۰۳ تاکنون به شمار می‌رود.

بهترین عملکرد مربوط به همان سال ۲۰۰۳ است که تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان با کسب ۴ مدال طلا، عنوان قهرمانی را به دست آورد. در مجموع پولادمردان کشورمان در ۱۰ سال اخیر صاحب ۱۱ مدال طلا، ۹ نقره و ۶ برنز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا شده‌اند. این به غیر از ۳ طلا، ۵ نقره و ۴ برنزی است که وزنه‌برداران کشورمان در ۳ دوره اخیر بازی‌های آسیایی (بانکوک ۲۰۰۲، دوحه ۲۰۰۶ و گوانگجو ۲۰۱۰) به دست آورده‌اند.

حال باید دید آیا شاگردان کوروش باقری می‌توانند عملکردی بهتر از سال ۲۰۰۳ که خود او یکی از طلایی‌های تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات قهرمانی آسیا بود، کسب کنند یا خیر؟

آنچه در زیر آمده اسامی مدال آوران وزنه برداری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا از سال ۲۰۰۳ تا کنون است:

* چین ۲۰۰۳ (۴ طلا، یک نقره، یک برنز)‌​

محمدعلی فلاحتی‌نژاد، کوروش باقری، محسن بیرانوند، حسین رضازاده (طلا)، محمدحسین برخواه (نقره)، اصغر ابراهیمی (برنز)

* قزاقستان ۲۰۰۴ (یک طلا، یک نقره، ۳ برنز)‌​

حسین توکلی (طلا)، سیدهادی پانزوان (نقره)، شاهین نصیری‌نیا، محسن بیرانوند، محمد صالحی (برنز)

* امارات ۲۰۰۵ (۲ طلا، ۲ نقره)

حسین رضازاده، اصغر ابراهیمی (طلا)، علی دهقانیان، محسن بیرانوند (نقره)

* ژاپن ۲۰۰۸ (۲ طلا)

اصغر ابراهیمی، رشید شریفی (طلا)

* قزاقستان ۲۰۰۹ (یک طلا، ۲ نقره، ۲ برنز)‌

​سهراب مرادی (طلا)، اصغر ابراهیمی، بهداد سلیمی (نقره)، رسول تقیان، نواب نصیرشلال (برنز)

* چین ۲۰۱۱ (یک طلا، ۳ نقره)‌​‌

بهداد سلیمی ‌(طلا)، مجید عسکری، کیانوش رستمی، بهادر مولایی (نقره)


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.