حمله موشکی طالبان به هواپیمای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

جهان > آسیا– گروه بین‌الملل:
حمله با راکت به پایگاه هوایی بگرام در افغانستان به هواپیمای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آسیب رساند و دو نفر را زخمی کرد.

در پی این حمله، ژنرال مارتین دمپسی صبح دیروز با هواپیمایی دیگر افغانستان را ترک کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، این حمله دوشنبه شب رخ داد و در جریان آن هواپیمای ترابری سی-۱۷ آمریکایی بر اثر برخورد ترکش خسارت دید. مقامات آمریکایی اعلام کردند که در زمان حمله، ژنرال دمپسی نزدیک هواپیما نبود و در اتاق خود به سر می‌برد.

این پایگاه هوایی که در ۵۰کیلومتری شمال کابل قرار دارد، همواره هدف نیروهای شورشی بوده است. ژنرال مارتین دمپسی روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد افغانستان شد و با مقامات این کشور درباره گسترش دامنه کشته‌شدن نیروهای ائتلاف به‌دست نیروهای امنیتی افغان دیدار و گفت‌وگو کرد. در خلال دو هفته گذشته، دست‌کم ۱۰سرباز آمریکایی به‌دست هم‌قطاران افغان خود کشته شده‌اند.

آخرین مورد روز یکشنبه بود که یک سرباز ناتو به‌دست یک سرباز افغان کشته شد. در حال حاضر، حدود ۱۳۰هزار سرباز ناتو (با لباس آبی) در کنار ۳۵۰هزار نفر سرباز افغان (با لباس سبز) با شورشیان می‌جنگند. از‌این‌رو، حملات سرباز‌های افغان به سربازان ناتو به حملات سبز به آبی مشهور شده است. در خلال حدود هشت ماهی که از سال‌جاری میلادی می‌گذرد، ۴۰سرباز خارجی به‌دست نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند. این در حالی است که کل آمار چنین کشته‌هایی در سال گذشته ۳۵نفر بود. دمپسی پس از دیدار با مقامات افغان و نیز فرماندهان نیروهای ناتو و آمریکا اذعان کرد حدود یک سال فرایند هشت مرحله‌ای برای گزینش نیروهای افغان اجرا شده است، اما تفاوتی در این روند به‌وجود نیامده است.

روز یکشنبه نیز لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا با حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان تلفنی صحبت و از افزایش تلفات نیروهای غربی در حملات سبز به آبی ابراز نگرانی کرد. منابع غربی می‌گویند که این قبیل حملات اعتماد بین نیروهای ناتو و همتایان افغان آنان را به‌شدت کاهش داده است و می‌تواند در برنامه‌های تدوین‌شده برای خروج نیروهای غربی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۴اختلال ایجاد کند.

اوایل سال‌جاری میلادی، یک سرباز افغان به نام عبدالصبور پنج سرباز فرانسوی را در شمال شرق کابل کشت. در پی این حادثه، فرانسه اعلام کرد که یک سال پیش از زمان اعلام‌شده نیروهایش را خارج می‌کند. اعضای طالبان می‌گویند توانسته‌اند در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان رخنه کنند و این حملات را انجام دهند. اما مقامات آمریکایی با رد این ادعا می‌گویند صرفاً حدود ۱۱درصد از این حملات ناشی از رخنه طالبان است و بقیه به مسائل دیگر مانند دشمنی‌های شخصی مربوط می‌شود.

واکنش طالبان پاکستان به‌احتمال حمله ارتش

در این حال، طالبان پاکستان به خبر احتمال حمله ارتش این کشور به سختی واکنش نشان داد و اعلام کرد گروهی از مهاجمان انتحاری را برای مقابله با حمله ارتش تشکیل داده است. اخیراً لئون پانه‌تا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ژنرال پرویز اشفق کیانی فرمانده ارتش پاکستان در دیدار با ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان از آماده شدن ارتش پاکستان برای حمله به پایگاه‌های طالبان این کشور در امتداد مرز با افغانستان خبر داده است. پانه‌تا پیش‌بینی کرده بود که حمله در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، مقامات شورای‌عالی صلح افغانستان نسبت به گشایش باب مذاکره با طالبان پس از دیدار با ملا عبدالغنی برادر، فرمانده سابق نظامی طالبان در زندانی در پاکستان اظهار خوش‌بینی می‌کنند. گفته می‌شود که ملا برادر که نفر دوم طالبان پس از ملا عمر است، نسبت به گفت‌وگو روی خوش نشان داده است. در تحولی دیگر، سیمون گاس، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو با رد احتمال بروز جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی و به قدرت رسیدن مجدد طالبان گفت: نیروهای امنیتی افغان به اندازه کافی برای مبارزه با طالبان قدرتمند هستند‎.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.