حمله پلیس ترکیه به حامیان زندانیانی که اعتصاب غذا نموده‌اند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

rt-23.jpg

پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌ آب‌پاش تلاش نمود معترضان و حامیان زندانیان نمود این کشور را که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، پراکنده کند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، صدها تن از معترضان و حامیان زندانیان نمود که در زندان‌های ترکیه و با درخواست آزادی عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران نمودستان ترکیه(پ.ک.ک) دست به اعتصاب غذا زده‌اند، اطراف مقر “حزب دموکراسی و صلح نمودها” تجمع نمودند.

براساس گزارش تفسیری خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس ترکیه بدون اخطار پیشی اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای پراکندن معترضان نمود.

تظاهرات ترکیه

رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه، اعتصاب غذای زندانیان نمود را ” اقدامی کاملا نمایشی” دانسته؛ اما پزشکان اخطار داده‌اند که زندانیان با ادامه اعتصاب غذا ظرف این زنانیان تا ۱۰ روز آینده می‌میرند .

معترضان شعار‌های “زندان‌ها را خالی نمایید ” و زندانیان را آزاد نمایید” و شعار‌هایی در حمایت از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک سر دادند.

تظاهرات ترکیه

اعتصاب‌ نمایندگان خواستار بهبود شرایط زندان برای عبدالله اوجالان که در زندانی درجزیره‌ای خارج از استانبول نگهداری می‌شود و لغو ممنوعیت استفاده از زبان نمودی می باشند.

اعتصاب‌کنندگان که در حال حاضر در پنجاه و چهارمین روز اعتصاب خود به سر می‌برند متشکل از شماری از چهره‌های برجسته نمود از جمله سیاستمداران زندانی‌، شهرداران و نمایندگان پارلمان ترکیه می باشند.

تعداد این اعتصاب نمایندگان بالغ بر ۷۰۰ تن است و بعضی از آن‌ها به همکاری و همدستی با پ.ک.ک متهم می باشند.

بسیاری از اعتصاب‌ نمایندگان بر اساس ادعاهای مطرح شده از شکر، آب و ویتامین‌ها استفاده می‌کنند.

پزشکان در ترکیه اعلام نموده‌اند که بسیاری از اعتصاب نمایندگان آسیب‌های جدی دیده‌اند و طی چند روز آینده جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان توجه بسیاری به اعتصاب نمایندگان نمی‌کند. وی به خبرنگاران در برلین گفت که این اعتصاب یک “نمایش محض” است و تنها یکی از این زندانیان است که رو به مرگ است. سیاست‌مداران نمود خودشان کباب می‌خورند و حامیانشان را به اعتصاب غذا تشویق می‌کنند.

یکی از نمایندگان مخالف پارلمان که یک پزشک نیز هست پس از بازدید از زندان‌ها گفت که اظهارات اول وزیر ترکیه تنها بر مصمم بودن اعتصاب‌کنندگان افزوده است.

یاسر کمال، یکی از مشهور‌ترین رمان‌نویسان ترکیه نیز به گروه حامیان اعتصاب‌کنندگان پیوسته و از دولت این کشور خواسته تا از مرگ این اشخاص جلوگیری کند. وی عواقب اعتصاب‌های پیشین را برای مقامات دولت ترکیه بازگو نمود.

در بین‌ سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، ۱۲۲ تن از زندانیان در سلول‌های انفرادی به سبب اعتصاب غذا جان خود را از دست دادند.

از آغاز فعالیت پ.ک.ک در سال ۱۹۸۴ بیش از ۴۰ هزار تن بر اثر درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. حدود ۱۵ میلیون نمود در ترکیه وجود دارد. نمودها یک پنجم جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند. در مجموع ۳۰ میلیون نمود در ترکیه، ایران، شمال سوریه و شمال عراق زندگی‌ می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.