حمید سبزواری از شعر «خجسته باد این پیروزی» گفت + عکس

در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، جمعی از علاقه‌مندان ادبیات انقلاب اسلامی به دیدار حمید سبزواری شاعر انقلاب اسلامی رفتند.

در این دیدار که محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی نیز حضور داشت بخشی از خاطرات این دو هنرمند انقلاب اسلامی مرور شد.

محمد گلریز با این توضیح که تحصیلاتش در زمینه موسیقی ایرانی بوده است، گفت: «پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با حمید سبزواری آشنا شدم و اولین کار مشترکمان در ارتباط‌ ها و دیدارهایی که با استاد سبزواری داشتیم سرود «برخیزید» براساس شعر استاد سبزواری بود و در ادامه سرودهای دیگر انقلابی را با هم کار کردیم.»

وی در ادامه به مرور خاطره خواندن سرود «خمینی ای امام» پرداخت و توضیح داد: «سرود «خمینی ای امام» براساس شعر استاد سبزواری اجرا شد. پیش از حضور امام در ایران، روی این سرود کار کرده بودیم. از آنجایی که میسر نبود این سرود را ابتدا در فرودگاه بخوانیم. پس از آن بلافاصله در بهشت زهرا (س) اجرا شد. به دو گروه تقسیم شدیم. گروهی این سرود را در فرودگاه خواندند و من در آن گروهی بودم که سرود «ای خمینی ای امام» را در بهشت زهرا و در حضور حضرت امام اجرا کردیم و این در حالی بود که نمی‌دانستیم آیا اصلا می‌توانیم سرود بخوانیم یا خیر؛ و علی‌رغم اینکه کارهای انقلابی در کار موسیقی را برای همراهی با مردم انجام داده بودیم، اما در آن مقطع این تردید را نیز داشتیم.»

در این دیدار همچنین حسین ذورق از شاعران انقلاب اسلامی،توضیحاتی درباره شعر و شخصیت حمید سبزواری ارائه کرد و گفت: «سروده‌های حمید سبزواری در زمینه انقلاب اسلامی آثاری باشکوه و ماندگار هستند و این شعرها در ترغیب و تهییج مردان برای حضور در انقلاب بسیار اثرگذار بود. شعرهای استاد سبزواری سرشار از مضامین بلند انسانی و الهی بودند و رویکردی سیاسی – اجتماعی داشتند.»

این شاعر بر ضرورت توجه بیشتر به آثار ادبیات انقلاب اسلامی توسط نظام آموزشی و دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «لازم است دانشجویان و دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی بیشتر با ادبیات انقلاب آشنا شوند و تأکید دارم سروده‌های استاد سبزواری در کتاب‌های درسی در کنار آثار دیگر شاعران انقلاب اسلامی ارائه شود.»

وی از صمیمیت و شجاعت به عنوان دو ویژگی بارز حمید سبزواری یاد کرد و گفت: «استاد سبزواری همه ظرفیت وجودی‌اش را در اختیار انقلاب اسلامی قرار داد.»

در ادامه این دیدار، گلریز در مرور خاطره اوج‌گیری مبارزات مردم ایران علیه نظام شاهنشاهی گفت: «آن هنگام در راهپیمایی‌ها علاوه بر اینکه به عنوان یک وظیفه و تکلیف دینی شرکت می‌کردیم، هدف دیگری را نیز با استاد حمید سبزواری دنبال می‌کردیم و آن این بود که به شعارهای مردم گوش دهیم و از دل همان شعارها بود که ملودی‌ها و سرودهای انقلابی شکل گرفت و با واژه‌هایی مانند «الله اکبر» و «خمینی رهبر» که مردم در راهپیمایی‌ها از آنها استفاده می‌کردند. روزها در خیابان بودیم و شب‌ها دور هم جمع می‌شدیم و تا نیمه‌شب سرودها و آهنگ‌ها را براساس اشعاری استاد سبزواری تهیه و تنظیم می‌کردیم.»

گلریز با اشاره به شعر «دارم سپاس بی‌قیاس ای کردگار» از سروده‌های حمید سبزواری تاکید کرد: «خاطرم هست که بعد از سرودن این شعر استاد سبزواری می‌گفت این شعر را به عنوان دعایی به جان حضرت امام می‌دانم. همواره شعرهایی با صلابت و با شکوه می‌گفت که در خدمت آرمان‌های مردم انقلابی ایران بود.»

در این دیدار، حمید سبزواری نیز گفت: «آنچه من انجام دادم عنایت خداوند بود. حضرت امام خمینی (ره) از صلابتی برخوردار بودند که توانستند با رفتاری صادقانه اعتماد قشرهای مختلف مردم ایران را جلب کنند. من سال ۱۳۰۴ به دنیا آمدم و از نزدیک با آنچه که بر سر این مردم رفته بود آشنا بودم و با پوست و گوشت و خونم آنها را لمس کرده‌ام. وقتی مردم دیدند حضرت امام در پی نفع شخصی نیست به استقبال حمایت او رفتند، مقاومت کردند و پاسخ گرفتند. من هم یکی از این مردمان بودم و هر کسی به شکلی کاری از دستش برمی‌آمد انجام می‌داد. من کاری را که می‌توانستم انجام دادم، اصلا بحث منافع شخصی در میان نبود. به دنبال پست و مقامی نبودم و مانند یک فرد ایرانی همصدا با مردمم رفتار کردم. دوستان ما از جان مایه گذاشتند و امیدوارم که اینها توشه باشند برای سفر آخرت. دوست داشتم من هم در این انقلاب سهمی داشته باشم.»

این شاعر انقلاب اسلامی در ادامه در تکریم حضرت امام (ره) گفت: «من امام را پدر معنوی خودم می‌دانم و اگر امام نبود معلوم نبود چه بر سر مملکت ما می‌آمد. ما باید قدردان خون شهدا باشیم. این مملکت مفت به اینجا نرسیده است و الان شاکی می‌شوم وقتی می‌بینم قدردان آنهایی که خدمت کردند، نیستند. شهدای بسیاری را در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کردیم. باید قدردان خون شهدا باشیم.»
 

وی در مرور خاطره‌ای از شعر «خجسته باد این پیروزی» یادآور شد: «این شعر را پیش از پیروزی حرکت انقلابی مردم سرودم. وقتی دیدم مردم از جان و دل و بیشتر از گذشته با رشادت حضور دارند، به دلم افتاد که این انقلاب پیروز می‌شود و شعر خجسته باد این پیروزی را سرودم. یادم هست پیش از حضور حضرت امام (ره) وقتی احساس کردیم که به زودی امام می‌آید، گفتم نیاز است سروده‌ای نوشته شود، برای خاطر همین این شعر را نوشتم که خوانده شد.»

محمد گلریز در تایید گله حمید سبزواری از برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به انقلاب و آرمان‌های انقلاب تاکید کرد: «در زمانه‌ای که جامعه ما از هر حیث مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است، مسئولان فرهنگی نباید دست روی دست بگذارند. بیگانگان مدام به صراحت گفتند که سالیانه رقم‌های بسیاری را هزینه می‌کنیم تا جوان‌ها را منحرف کنیم و در این شرایط ضرورت دارد بیشتر از گذشته به آرمان‌ها و آموزه‌های انقلاب اسلامی توجه شود.»

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.