حوزه های علمیه برای فرهنگ سازی قرآنی در جامعه ۳۰ وظیفه دارند

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام ‘حمید محمدی’ عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: حوزه علمیه تاکنون به وظایف خود به خوبی توجه کرده و گام هایی را در این زمینه برداشته است که یک نمونه از آن پژوهش های فاخر و ارزشمند صورت گرفته در حوزه است.

وی افزود: انتظار از بخش حوزوی این است که محتوای تمام بخش های دیگر را در نمایشگاه قرآن را تقویت کند و با توجه به جایگاه روحانیت که ترویج و تبلیغ دین است؛ حوزه می تواند مفاهیم دینی را با سازوکارهای مناسب به مردم ارائه دهد.

محمدی افزود: بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در راستای فهم ابعاد مختلف قرآن تلاش می کند و همچنین برای اجرایی کردن این مفاهیم در سطوح فردی، خانوادگی و جامعه فعالیت های بسیاری را انجام داده است.

وی ضمن بیان درجات مختلف مهجوریت قرآن، یکی از کارهای مهم حوزه های علمیه را خارج کردن قرآن از مهجوریت های مختلف در جامعه دانست و گفت: حضرت علی (ع) در روایتی فرمودند که باید قرآن را به حرف کشید. یعنی نظام های مختلف قرآن را باید کشف کرد؛ چون قرآن بیانگر هرچیزی است.

قائم مقام قرآنی وزیر ارشاد از این روایت علی (ع) به عنوان فرهنگ استنطاق یاد کرد و گفت: یکی دیگر از فرهنگ هایی که باید از قرآن استفاده کرد؛ فرهنگ استشفاء است. چون شفا به معنی رفع بیماری است و جامعه ای که خود را مریض نداند؛ هنوز به نقطه استشفاء نرسیده و یکی از کارهای حوزه علمیه فرهنگسازی استشفاء است.

قائم مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به فرهنگ ‘اعتصام’ و ‘استماع و انصات’ به عنوان چند فرهنگ سازی دیگر از ۳۰ فرهنگ مورد نظر خود اشاره کرد و گفت: استماع و انصات به معنی گوش دادن و ساکت بودن در مقابل قرآن است که متاسفانه نه تنها در جامعه ما که در جهان کمتر به آن عمل می شود.

محمدی افزود: نمایشگاه قرآن جایگاه خوبی برای توجه به فرهنگ سازی هاست و حوزه بایستی رشد متوازنی میان ایمان و عمل ایجاد کند.

حجت الاسلام ‘سید حسن طیب حسینی’ رییس بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه قرآن در این مراسم گفت: بخش حوزوی با تشکیل ستادی برنامه های چهل گانه ای را تدوین کرد که می توان از برگزاری ۳۸ نشست و میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید حوزه به عنوان یکی از شاخص ترین برنامه های این بخش نام برد.

وی همچنین درباره برگزاری شب شعر قرآنی گفت: برای اولین بار شب شعر قرآنی حوزویان با حضور طلبه های شاعر و همچنین شاعران ملی در این بخش برگزار شد.

رییس بخش حوزوی افزود: ۶۰ مرکز، نهاد و موسسه حوزوی در قالب ۲۰ غرفه محصولات یک ساله خود را به معرض نمایش گذاشتند و یکی از بهترین بخش های امسال حضور آستان مقدس حضرت اباالفضل بود که معنویت این بخش را دو چندان کرد.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن فردا شب پس از یک ماه فعالیت در مصلای امام خمینی (ره) به کار خود پایان خواهد داد.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۵۰۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.