حیوانات جزایر دریاچه ارومیه در شرایط مساعدی به سر می برند

فروردین ۱۴۰۳

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست گفت:حیات وحش جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه شامل قوچ ، میش و گوزن زرد در شرایط مساعدی به سر می برند .

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران   مسعود باقر زاده کریمی افزود:هم اکنون بیش از ۵۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است ولی به سبب تدابیری که سازمان محییط زیست برای حفظ حیات وحش جزایر این دریاچه اندیشیده خوشبختانه حیوانات این جزایر به حاشیه نرفته اند و در جزایر به سر می برند.
وی اظهار داشت: یک ماه پیش به همراه رییس سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدی هوایی از دریاچه ارومیه و جزایر آن انجام شد که براساس این ملاحظات، شرایط زیست محیطی جزایر این دریاچه مساعد بود و حیات وحش در آرامش و به دور از استرس در جزایر به سر می بردند.
وی گفت: امسال به سبب خشکسالی و کاهش آب چشمه های جزایر دریاچه ارومیه آب مورد نیاز حیات وحش به صورت دستی به آبشخور واقع در جزایر منتقل شد. در این روش آب مورد نیاز حیوانات از سطوح آبگیر باران تامین شد به این معنا که آب باران در یک منطقه جمع آوری و بعد از آن به آبشخور حیوانات منتقل شد.
معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست افزود: در حال حاضر سیستم پایش دایمی در جزایر وجود دارد و به طور مداوم حیات وحش کنترل و سرشماری می شوند. دوربین های اتوماتیک و آن آلاین نیز برای بررسی وضعیت حیات وحش در منطقه نصب شده که به طور مستقیم به سیستم اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی متصل می باشند.
به گفته وی این دوربین ها بر روی پایه های بلند نصب شده اند تا منطقه وسیعی را پوشش دهند.
دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان غربی واقع شده‌است.
این دریاچه بزرگ ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب ‌شور دنیاست که اکنون بیش از ۵۰ درصد آن خشک شده است.
آب این دریاچه بسیار شور است و عمدتا از رودخانه ‌های زرینه ‌رود، سیمینه ‌رود، تلخه رود، گادر، بار اندوز، شهر چای، نازلو و زولا تغذیه می ‌شود. /


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.