خاستگاه دولت، بی‌دولت ماند؛ دستور انتخابات جدید در یونان صادر شد

خبرگزاری آریا-ده روز پس از انتخابات یونان، دستور انتخابات جدید صادر شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا،با شکست تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی یونان، تنها ده روز پس از انتخابات پارلمانی قبلی، رئیس جمهوری این کشور فرمان برگزاری انتخابات جدید را در روز ۱۷ ژوئن – یک ماه دیگر – صادر کرده است و تا آن زمان، یکی از قصات ارشد یونان کفالت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت.
 انتخابات پارلمانی یونان پس از آن برگزار می شود که احزاب این کشور طی هفته گذشته نتوانستند برای تشکیل دولت ائتلافی به یک جمع بندی نهایی دست یابند و در نهایت روز سه شنبه به طور رسمی شکست مذاکرات را اعلام کردند و از برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی خبر دادند.

خاستگاه دولت، بی‌دولت ماند
در این خصوص یورونیوز گزارش داد ناکامی دو حزب قدرتمند یونان، حزب سوسیالیست «پاسوک» اوانگلوس ونیزلوس، و حزب محافظه کار«دموکراسی نوین» آنتونیس ساماراس، تشکیل دولت ائتلافی در آتن را ممکن نساخت.
تلاش کارولوس پاپولیاس، رئیس جمهوری یونان نیز به همراهی احزاب کوچکترتندرویی همچون «سیریزا» به رهبری آلکسیس سیپراس که بخاطر خشم یونانیان با اقبال مواجه و شگفتی ساز انتخابات پارلمانی شدند، نیانجامید.
اکنون تنها راه فرار از بی‌سامانی و بی‌دولتی، برگزاری انتخاباتی دیگر است چرا که همانگونه که این شهروند یونان می گوید، احزاب متعدد با برنامه های متفاوت، تشکیل دولتی ائتلافی را غیرممکن ساخته است.
بحران سیاسی ناشی از بی ثباتی اقتصادی که یونان بمدت دو سال با آن دست بگریبان است باعث شد تا روز دوشنبه یونانیان ۷۰۰ میلیون یورو از حساب‌هایشان بیرون بکشند. از ژانویه سال ۲۰۱۰ تاکنون یونانیان ۷۲ میلیارد یورو از بانک‌ها برداشت و همانگونه که این اقتصاددان می‌گوید در صندوق‌های امن خود گذاشته‌اند. وضعیتی که او می‌گوید شبیه به یک جنگ است.
با بی‌ثمر ماندن انتخابات پارلمانی ششم ماه مه، یونانیان ۱۷ ژوئن بار دیگر پای صندوقهای رای خواهند رفت تا شاید این بار آتن بی‌دولت نماند.

گفتنی است بیشتر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باروند که برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی نیز نمی تواند این کشور را از بحران سیاسی انتخاب دولت خارج کند، مگر آنکه یک حزب بیشتر کرسی ها را در اختیار گرفته و خود دولت را تشکیل دهد.
در همین حال ، در روزهای گذشته بسیاری از کشورهای عضو منطقه یورو درباره خروج احتمالی یونان از این منطقه پولی هشدار داده اند.
به گفته ناظران، در صورتی که نتیجه انتخابات جدید به نفع احزاب مخالف سیاست ریاضت اقتصادی یونان باشد، ممکن است دولت آینده تصمیم بگیرد از حوزه یورو خارج شود که نتیجه آن می تواند گسترش بحران بی اعتمادی بازارهای مالی به بعضی دیگر از کشورهای این حوزه به خصوص اسپانیا باشد.
به دلیل نگرانی نسبت به خروج از حوزه یورو، طی یک هفته گذشته مردم یونان به خارج کردن سپرده های بانکی خود مبادرت کردند زیرا این احتمال وجود دارد که خروج از حوزه یورو به معنی رواج پول ملی باشد که به دلیل شرایط وخیم اقتصادی، پولی کم ارزش باشد.

 آلمان: نمی توان دوباره درباره طرح کمک به یونان مذاکره کرد
از سوی دیگر وزیر دارایی آلمان تاکید کرد، امکان مذاکره دوباره درباره طرح کمک به یونان نیست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت، ” ولفگانگ شوبیله ” وزیر دارایی آلمان امروز ( چهارشنبه ) اعلام کرد نمی توان دوباره درباره طرح اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول برای کمک به یونان که در آن اعطای کمک های مالی به ازای اجرای تدابیر ریاضتی در این کشور پیش بینی شده است، مذاکره کرد.
شوبیله یک روز پس از شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در یونان که به برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در ماه آینده منجر می شود ، گفت : یونان بایدآماده پذیرش کمکی باشد که پیشنهاد شده است. کسانی که در انتخابات پیروز خواهند شد ، باید درباره این که آیا این شرایط را می پذیرند یا خیر ، تصمیم گیری کنند.
وزیر دارایی آلمان خاطرنشان کرد، اروپایی ها می خواهند که یونان در منطقه یورو بماند، اما این امر به تصمیم دولت یونان بستگی دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.