خالی کردن انبارها از چای سنواتی نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار


خالی کردن انبارها از چای سنواتی نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار

۱۳:۰۷ (سه شنبه ۱۰ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که به گفته دست‌اندرکاران چای بیش از ۱۸۰ هزار تن چای سنواتی از ۱۵ سال پیش در انبارهای شمال و تهران باقی مانده است طبق اعلام اخیر رییس سازمان چای کشور این میزان شش هزار تن است؛ نه ۱۸۰ هزار تن!

در هفته جهاد کشاورزی استارت کمپوست شدن چای ۱۵ ساله زده شده و یک انبار از این محموله در استان گیلان به میزان ۴۵۰۰ تن خالی شد و به گفته سازمان چای بقیه میزان باقی مانده برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این درحالی است که به گفته کشاورزان، تاجران، رییس اتحادیه چایکاران شمال و مدیر سندیکای کارخانجات چای شمال و … بیش از ۱۸۰ هزار تن از این محموله همچنان در انبارهای شمال و تهران باقی مانده است.

۱۹۰ هزار تن چای سنواتی کشور که از ۹۵۰ هزار تن برگ سبز چای استحصال شده و بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد، امروز پس از گذشت بیش از ۱۵ سال قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید کمپوست شود اما این محصول پرمزیت تولیدی کشورمان به عنوان دسترنج ۶۰ هزار خانوار کشاورز حتی بودجه و امکانات کود شدن را هم ندارد.

به گفته‌ نعمت یاورزاده ـ مدیر سندیکای کارخانجات چای شمال ـ کمپوست‌شدن این میزان چای باقی‌مانده در انبار‌ها که از ۱۵ سال پیش جمع شده است، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، اما سازمان چای به عنوان مرجع و متولی این امر، بودجه و امکانات لازم را ندارد.

سال گذشته سازمان چای رایزنی‌هایی را با شهرداری و دانشگاه انجام داد که این میزان چای کمپوست و کود شود اما این مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

هم‌چنین ایرج هوسمی ـ رییس اتحادیه چایکاران شمال کشور ـ دراین باره به ایسنا تصریح کرد: با توجه به این‌که چای سنواتی پیچیدگی‌های زیادی دارد و وضعیت آن روشن نیست، هم‌چنان در انبارها مانده‌اند و صحبتی برای خالی‌کردن انبار‌های این بخش وجود ندارد.

چای تولید داخلی کشورمان که از ۱۵ سال گذشته در انبارها نگهداری شده که برای تولید هر کیلوگرم آن پنج کیلوگرم برگ‌ سبز چای استفاده ‌شده اما به دلیل نداشتن بازار مصرف داخلی و نبود صادرات از مصرف انسانی ساقط شده و برای تبدیل شدن به کمپوست (دفن به شیوه‌ بیولوژیکی) مصوبه دولت را اخذ کرده است اما هنوز بودجه‌ای برای این اقدام پیش‌بینی نشده است.

با توجه به این‌که تحویل گرفتن ۱۹۰هزار تن چای هزینه حمل و نقل و کارگری دارد و هم‌چنین برای تبدیل آن به کمپوست اعتبار لازم است، علی‌رغم مصوبه‌ دولت برای معدوم‌شدن این میزان چای غیرقابل مصرف، بودجه‌ای در نظر گرفته نشده و این میزان چای هم‌چنان در انبار‌ها باقی‌مانده است.

این میزان چای تولید داخلی از سال‌های ۷۵ تا ۷۸ نفروخته باقی مانده است که ۵۲ هزار تن از این میزان در اختیار سازمان تعاون روستایی است و بر اساس مصوبه‌ دولت باید سازمان چای بر فروش آن یا کمپوست‌ تصمیم‌گیری و نظارت کند.

به گفته علی محرر ـ رییس سازمان چای کشور ـ انبارهای چای سنواتی تعطیل شده و اجازه عرضه به بازار را ندارد و باید به کمپوست تبدیل شود.

وی وجود چای سنواتی را موجب ضرر مردم و چایکاران عنوان و تصریح کرد: با تعیین تکلیف چای سنواتی، چای داخلی به جایگاه واقعی خود برمی‌گردد و با توجه به اینکه کیفیت تولید امسال بسیار بالاست دوباره به دوران طلایی چای بازمی‌گردیم.

اما به گفته مدیر سندیکای کارخانجات چای شمال کشور به دلیل اشباع‌بودن بازار از چای وارداتی، چای تولید داخلی خریدار ندارد و این محصول مورد بی‌مهری است اما به ناچار تولید می‌شود.

سالانه ۳۰ هزار تن چای تولید‌ می‌شود که ۷۵۰۰ تن آن فروش می‌رود و مصرف داخلی دارد و بقیه نفروخته باقی می‌ماند تا شاید صادر شود و این شرایط نابه سامان تولید و بازار چای یاعث شده چایکاران این محصول را مفلوک‌ترین محصول کشاورزی بدانند و به قول خودشان فاتحه چای ایرانی خوانده شده است.

سال گذشته معاون اول رییس جمهوری در دیدار مجمع نمایندگان استان گیلان از نگاه ویژه دولت به این استان خبر داده و گفته بود که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد استان گیلان به برنج و چای وابسته است، دولت تلاش می‌کند در بازار این دو محصول تحرک مثبت و رونق ایجاد کند اما تاکنون سیاستی در این خصوص اتخاذ نشده است.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.