خانه تکانی در الیزه/ پرونده

فرانسوا اولاند کیست؟ از ششمین روز از ماه می سال ۲۰۱۲ دیگر نمی توان او را سوسیالیستی ساده خواند که سودای ریاست جمهوری در سر داشت. فرانسوا اولاند ۵۸ ساله اکنون رییس جمهوری پنجم است. مردی که شاید شخصیتی کاریزماتیک نداشت و به اندازه نیکولا سارکوزی هم سخنور نبود اما موفق شد با شعارهایی که متفاوت بود، رای فرانسوی ها را برباید. وی در نخستین نطق خود در جامه رییس جمهور منتخب فرانسه تاکید کرد که فرانسوی ها به تغییر رای داده اند.
واپسین روزهای ششم می بود که نفس در سینه های نیکولاسارکوزی حبس شد.ساعاتی پس از حضور دو رقیب در پای صندوق های رای ،درز نخستین نتیجه انتخابات از پیروزی رقیب حکایت داشت و اشک های طرفداران آقای رییس جمهور از همان زمان در چشمهایشان جا خوش کرد. در جبهه مقابل باخت سارکوزی برابر بود با شادی طرفداران اولاند. در نهایت نتیجه اعلام شد:فرانسه به سوسیالیست ها سلامی دوباره داد. سلامی پس از ۱۷ سال دوری این جریان سیاسی از الیزه.

نیکولا سارکوزی به صراحت اعلام کرد که مسئولیت شکست را می پذیرد و به اولاند در جایگاه جانشین خود تبریک می گوید.پس از اعلام نتیجه انتخابات بود کهواکنش های بین المللی و داخلی به این انتخاب فرانسوی ها آغاز شد. بیشترین تمسخرها متوجه صدراعظم المان خانم آنگلا مرکل بود که بیشترین حمایت ها را از سارکوزی به عمل آورد و به قول کاریکاتوریست ها دلش هم برای نیکولا تنگ خواهد شد.

پیامدهای اقتصادی شکست سارکوزی هم کم نبودند ، سقوط ناگهانی یورو و البته امیدواری هایی به فردایی که شاید با اولاند از منظر اقتصادی بهتر باشد. با اینهمهموجی از چالش های پیش روی هم مقابل اولاند به صف شده است. مطبوعات و رسانه های بین المللی پس از آن که از ناگفته هایی از زندگی اولاند رونمایی کرده و البته به بحث عدم ازدواج رسمی او و غیبت بانوی اول در جمهوری پنجم اشاره کردند ، اشاراتی هم به فرانسه پس از سارکوزی داشتند.
فرانسه همچنان آبستن شادی و غم، انتقاد از سارکوزی و تعبیر و تفسیرهای فراوان از پیروزی اولاند است. باید منتظر ماند و دید آیا فرانسوی ها از این انتخاب پشیمان نخواهند شد؟
۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.