خبر روز: لاریجانی: تعاونیها مرکز ثقل اقتصاد مقاومتی می باشند، چهارشنبه ۳ آبان ۹۱

این خبر امروز چهارشنبه ۳ آبان iبه نقل از منبع مذکور در انتهای خبر، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای شورای مرکزی اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران، تعاونیها را مرکز ثقل اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: قوانین مناسبی در زمینه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس تصویب شده است.

به گزارش تفسیری واحد مرکزی خبر ؛ آقای لاریجانی افزود: در حال حاضر موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه خصوصی‌سازی و همین طور بخش تعاون کشور وجود دارد و مسئولان اجرایی نیز قوانین را iبه درستی اجرا نمی‌کنند که این روند باید تغییر کند.
وی گفت: با توجه iبه اینکه رهبر معظم انقلاب اهداف اقتصاد مقاومتی را در جهتی مقابله با تحریمها بیان و iبه مسئولان کشور ابلاغ نموده‌اند، توجه iبه بخش تعاون کشور یکی از مؤلفه‌هایی است که می تواند ما را در دور زدن تحریمها و همین طور رسیدن iبه اهداف اقتصاد مقاومتی یاری کند.
رئیس مجلس با انتقاد از وضع موجود بخش تعاون کشور، افزود: در حال حاضر بخش تعاون کشور که در ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارد مغفول مانده است و با توجه iبه تصویب قوانین جامع در مجلس همچنان شاهد بی‌توجهی iبه این بخش ازجانب دولت هستیم.
آقای لاریجانی گفت: براساس علم اقتصاد، تعاون یک عنصر تعدیل‌کننده در اقتصاد کشور محسوب می گردد که باید با توجه iبه شرایط ویژه اقتصادی که در آن قرار داریم iبه این بخش بیش از گذشته توجه شود.
وی افزود: با توجه iبه شرایط موجود اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی بعید می دانم که در کوتاه مدت این شرایط برطرف شود بنابراین باید برنامه ای میان‌مدت یا بلندمدت در جهت مقابله با تحریمها در نظر گرفته شود که یکی از این راهها توسعه فعالیتهای بخش تعاون کشور در همه زمینه هاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره iبه اینکه باید در شرایط موجود تأمین نیازهای اولیه مردم را سرلوحه تصمیم‌گیریهای اقتصادی قرار دهیم گفت: امروزه شرایط اقتصادی کشور در بحران قرار ندارد اما باید تمهیدات لازم را برای برون رفت از مشکلاتی که غربیها برای ما ایجاد نموده اند در نظر بگیریم که بخش تعاون کشور می تواند با فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای تولید محصولات راهبردی، استقلال را برایمان در این حوزه iبه ارمغان بیاورد.
لاریجانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای تعاونیها در کشور در بخش روستایی است iبه نحوی که تعاونیهای روستایی می‌توانند در تأمین مایحتاج عمومی مردم و تعدیل قیمتها نقش مؤثری ایفا نمایند iبه طوری که از این طریق قیمتها با نرخ خرید iبه دست مصرف نماینده برسد البته رسیدن iبه این مهم نیز نیازمند فراهم نمودن بسترهای لازم برای فعالیت بخش تعاون کشور است.
در ابتدای این دیدار پاک‌بین دبیر اتاق تعاون مرکزی کشور در سخنانی، عملکرد این اتاق را در یک سال گذشته تشریح نمود و گفت: در حال حاضر ۳۱ اتاق تعاون در کشور فعالیت می نمایند که این بخش بیش از ۳۳ میلیون نفر از افراد جامعه را iبه طور مستقیم و غیر مستقیم در برمی گیرد.
وی افزود: در سال گذشته ۳۲۰ هزار ساعت کلاس آموزشی برای تعاونیها برگزار شد ضمن آنکه اتاق تعاون نیز توانسته است ۶۵ نمایشگاه در این مدت برگزار کند.
دبیر اتاق تعاون یادآور شد: در حال حاضر مشکلات متعددی در بخش تعاون کشور وجود دارد که عمده مشکل آن اجرای ناقص قانون در این بخش است iبه طوری که تنها ۷ درصد از اقتصاد کشور را بخش تعاونی اداره می نماید.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.