خداحافظی احتمالی با ارز ۱۲۲۶ تومان

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

بینا- رئیس کل گمرک ایران از مذاکرات بانک مرکزی و گمرک ایران درباره نرخ تازه ارز برای محاسبه حقوق گمرکی واردات خبر داد و گفت: در این باره سه پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه نموده‌ایم.

به گزارش تفسیری بینا، عباس معمارنژاد در خصوص تازهترین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون افزایش نرخ عوارض دریافتی از خودروهای خارجی وارداتی به کشور، به مهر گفت: آنچه که ما تاکنون عمل نمودیم و از خودروهای وارداتی عوارض ورود به کشور بر اساس ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی دریافت نمودیم، طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی بوده است.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: طبق این ماده، وقتی گمرک می خواهد حقوق ورودی تعیین کند باید ارزش ریالی کالا را مشخص کند و در همین قانون آمده ارزش ریالی کالا عبارت است از ارزش ارز خارجی آن ضرب در نرخ ارز اعلام شده از سوی بانک مرکزی. تا ابتدای مهرماه نرخ ارز رسمی اعلام شده بانک مرکزی ۱۲۲۶ تومان بود و ما هم دقیقا بر مبنای همین نرخ عمل نمودیم.

نامه نگاری با بانک مرکزی

معمارنژاد ادامه داد: در حال حاضر که نرخ ارز مرکز مبادله ای هم آمده است، این موضوع را تاکنون چند نامه نگاری با بانک مرکزی داشته ام که به ما اعلام نمایند نرخ ارز مدنظر آنها برای محاسبه عوارض واردات خودرو به کشور چیست؟

وی خاطر نشان نمود: احتمالا تا پایان هفته جاری با جلسات و مذاکراتی که داریم، به جمع بندی برسیم و آنها نرخ ارز تازه را اعلام خواهند نمود.

معاون وزیر امور اقتصادی و حاویی در پاسخ به این سئوال که آیا پس از اعلام نظر بانک مرکزی دریافت عوارض واردات خودروهای خارجی با نرخ تازهی خواهد بود؟ افزود: اگر نرخ ارز تازهی که اعلام می گردد که قطعا بالاتر از نرخ ۱۲۲۶ تومان خواهد بود، سیاست تازه دولت این است که متناسب با آن، نرخ تعرفه ها سود بازرگانی را اعلام کند به نحوی که حقوق ورودی افزایش پیدا نکند.

معمارنژاد تاکید نمود: طبق این روند، اگر کالایی پیشا حقوق ورودی ۱۰۰۰ تومانی پرداخت می نمود ،در آینده هم با وجود افزایش نرخ ارز با تعدیل تعرفه ها همان هزارتومان را بپردازد ، چون اگر غیر از این باشد منجر به تورم وارداتی می گردد.

وی در این زمینه که آیا نظر گمرک اعمال قیمتهای ارز غیرمرجع مرکز مبادلات ارزی برای عوارض خودروهای وارداتی به جای نرخ ۱۲۲۶ تومانی است؟ گفت: چند راهکار را با بانک مرکزی مطرح نمودیم ولی هنوز نهایی نشده است اما یک راهکار این بود که کالاهایی که در گروه ۱ و ۲ با ارز مرجع وارد می شوند، محاسبه حقوق ورودی آنها با همان نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان باشد.

رئیس کل گمرک ایران، افزود: علاوه بر آن، کالاهایی که با نرخ های غیرمرجع وارد کشور می شوند، اگر با نرخ مبادله ای است که با همان نرخ و اگر واردات در مقابل صادرات است نیز با همان نرخ عوارض دریافت شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.