خدشه در روابط ایران و ترکیه به نفع اسرائیل

جام جم آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:استفاده از امکانات و استعدادهای ایران و ترکیه برای ارتقای صلح، امنیت و پیشرفت در منطقه و دنیای اسلام ضروری است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار آقای اومیت یاردیم سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران و آنکارا را تاریخی و دیرینه خواند،گفت: بعد از جنگ تحمیلی همکاری‌های دو کشور مسلمان جهش و ارتقای قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و این امر مرهون حسن‌نیت و نیاز دو کشور به همکاری و امکانات موجود در ایران و ترکیه بود، و آقایان اوزال و دمیرل در این مقطع نقش موثری داشتند.

هاشمی رفسنجانی به تشکیل گروه ۸ و نیز مثلث ایران، ترکیه و سوریه برای همکاری در زمینه تحولات عراق اشاره کرد و ادامه داد: سرعت تحولات مردمی و انقلابی در منطقه به گونه‌ای است که همکاری‌ها میان کشورها به خصوص ایران و ترکیه را بیش از گذشته الزامی می‌کند.

وی با اشاره به وقایع سوریه، عدم مداخله بیگانگان در امور این کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: مردم سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، به قدرت رسیدن حزب اسلامی عدالت و توسعه در ترکیه و نیز مواضع چند سال گذشته آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی را زمینه بسیار مناسبی برای حفظ و ارتقای همکاری‌ها میان کشورهای منطقه به خصوص در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حفظ محور مقاومت عنوان کرد و گفت: ایران و ترکیه دو مرکز مهم همکاری‌های منطقه‌ای هستند و خدشه در این محور بخاطر حوادث سوریه می‌تواند به نفع مقاصد شوم رژیم صهیونیستی و تضییع حقوق مردم مسلمان فلسطین تمام شود.

در این دیدار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران به روابط تاریخی، دیرینه و نزدیک دو کشور اشاره کرد و گفت: اختلاف‌نظر میان دو کشور در زمینه مسائل منطقه طبیعی است، اما آنچه مهم است، تلاش برای کاهش اختلافات و گسترش مذاکرات دیپلماتیک جهت یافتن راههای جدید برای حفظ و ارتقای مسائل مورد علاقه دو کشور است.

 اومیت به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه به طور اعم موافق حفظ حاکمیت، استقرار صلح، قطع جنگ و خونریزی و نیز مداخلات در سوریه است.(باشگاه خبرنگاران)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.