خرید تضمینی گندم از مرز یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن گذشت


خرید تضمینی گندم از مرز یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن گذشت

۱۳:۲۵ (یکشنبه ۱ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: از ابتدای فصل خرید سال جاری تاکنون، یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن گندم توسط دولت از کشاورزان خریداری شده است.

احمد عبدوس با بیان این مطلب گفت: از کل یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن گندم خریداری شده توسط بازرگانی دولتی، یک میلیون و ۱۸۲ هزار تن توسط کشاورزان به صورت مستقیم به سیلوها و انبارها تحویل داده شده و ۷۵۶ هزار تن نیز از طریق مباشران خریداری شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مطالبات خرید گندم از کشاورزان توسط دولت پرداخت شده است، افزود: تاکنون مبلغ هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از مبلغ خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده که چیزی در حدود ۹۸ درصد مطالبات است. دو درصد باقی مانده نیز در دست پرداخت است.

معاون شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به افزایش ۲۵ تومانی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، تصریح کرد: باتوجه مصوبه هیات دولت مبنی بر جایزه ۲۵ تومانی تولید گندم در سال جاری، قیمت خرید تضمینی به ۴۲۰ تومان افزایش یافت که البته هر چقدر افت گندم کمتر باشد، جایزه پاکی بیشتری پرداخت می شود. براین اساس امسال به دلیل تفاوت نرخ خرید گندم، کارخانجات تولید آرد مبادرت به خرید مستقیم از کشاورزان کرده‌اند.

وی ضمن تاکید بر اینکه به تبع این امر تصدی و حضور دولت در امر خرید گندم کاهش می‌یابد، اذعان کرد: به واسطه این امر، برخی کارخانجات با توجه به کیفیت گندم تولید شده، اقدام به خرید محصول با قیمتی بالاتر از نرخ خرید تضمینی کرده‌اند که این جای بسی خوشحالی دارد. هم‌اکنون برخی کارخانجات، گندم را با قیمتی بین ۴۴۰ تا ۴۶۰ تومان از کشاورزان می‌خرند.

عبدوس در پایان به میزان گندم خریداری شده از استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین گندم خریداری شده به میزان ۶۴۰ هزار تن مربوط به استان خوزستان بوده است. پس از آن نیز استان فارس با ۵۷۷ هزار تن و گلستان با ۲۴۳ هزار تن، رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

.

.

.

.

.

.

.

ایلنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.