خریدگوشت‌ارزان‌تربه قیمت‌تهدیدسلامتی!

ایسنا : چطور می‌توانیم از ارتقای بهداشت جامعه حرف بزنیم، در حالیکه هنوز در گوشه و کنار شهر دام زنده می‌آورند و همان جا سر می‌برند و عرضه می کنند. از گسترده شدن تب مالت و بیماری تب کریمه کنگو و آنفولانزای پرندگان می‌ترسیم، اما برای ۲ تا ۳۰۰۰ تومان قیمت کمتر خود را به آسانی در معرض این بیماری‌ها قرار می‌دهیم.

منطقه کرمانشاه، انگار خود ما دیگر به این ناهنجاری‌ها عادت کرده‌ایم، اما باید به فکر مسافر و گردشگرها هم باشیم. از ورودی شهر که می رسند کنار جاده به جای طبیعت زیبا، فضولات گوسفند می‌بینند وجماعتی که صف کشیده‌اند تا گوشت غیربهداشتی بخرند.

انگار به دهانمان مزه کرده گوشت بدون مهر دامپزشکی که معلوم نیست شرع هم در ذبح آن رعایت شده یا نه. به چه قیمتی باید گوشت ارزان تر بخریم؟ به قیمت سلامت خود و خانواده‌هایمان؟ برخورد با عرضه گوشت غیربهداشتی را کدام ارگان و دستگاه به‌عهده دارد؟ شهرداری، بهداشت، دامپزشکی یا نیروی انتظامی؟

هر کدام از دستگاه‌ها به سهم خود تلاش می‌کنند، اما در واقع انگار هیچ کس متولی جمع کردن این بساط از جاده و خیابان ها نیست و باز پیروز میدان، قصابی‌های دوره گرد هستند که از این راه به خوبی امرار معاش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه که بیشتر از همه با مخاطرات استفاده از گوشت غیربهداشتی آشنایی دارد، معتقد است لاشه‌های غیرمجاز دام تهدیدی جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

دکتر نادر پرور گفت: اکیپ‌های نظارتی با همکاری مرکز بهداشت، شهرداری و نیروی انتظامی برای برخورد با عرضه گوشت دام زنده در سطح شهر تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۱ مرکز عرضه لاشه غیربهداشتی دام شناسایی شدند و هفت قصابی که اقدام به عرضه گوشت غیر بهداشتی می‌کرده، پلمپ شده‌اند. برخورد نهایی با افراد متخلف طبق دستور قضایی و با همکاری کلانتری‌های سطح شهر صورت می‌گیرد.

پرور اظهار کرد: لازم است برای تسریع در برخورد با عرضه این گونه گوشت‌ها، ضابطین قضایی، اکیپ‌های نظارتی را همراهی کنند و برخورد در محل عرضه صورت گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه ضمن ابراز رضایت از برخورد با متخلفین در شهرستان‌های روانسر و جوانرود ، افزود: به زودی با تمامی عرضه کنندگان گوشت بدون مهر تایید اداره دامپزشکی برخورد قاطع خواهد شد.

وی در خصوص دلایل رو آوردن شهروندان به استفاده از گوشت‌های غیر مجاز، گفت: بخشی از آن به دلیل گرانی قیمت گوشت است و بخش دیگر به فرهنگ نادرست رایج میان مردم بر می‌گردد.

پرور بر لزوم فرهنگ سازی در این خصوص تاکید کرد و یادآور شد: رسانه‌ها مهمترین نقش را در شناساندن خطرات استفاده از گوشت غیرمجاز به شهروندان دارند.لاشه‌های غیرمجاز به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما و آلودگی هوا به شدت سلامت و بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این‌گونه گوشت‌ها که مورد تایید اداره دامپزشکی نیست از نظر نحوه ذبح شرعی و بهداشت بررسی نشده است. همچنین کشتار دام در انظار عمومی تاثیر روانی منفی بر جامعه دارد و خونابه و فضولات جامانده از آن هم باعث افزایش حشرات موذی و جوندگان در محیط شهری می‌شود.

وی بیان کرد: لاشه‌های غیربهداشتی امکان ابتلا به بیماری‌های تب مالت، تب کریمه کنگو و آنفولانزای پرندگان را نیز افزایش می‌دهد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.