خسرو سینایی «ترانه شاپرک‌های سفید» را سرود

به گزارش خبرنگار مهر، «ترانه شاپرک‌های سفید» مجموعه شعرهای چهره‌ای است که بیشتر او را در مقام کارگردان سینما می‌شناسیم ولی کسانی که او را بیشتر می‌شناسند می دانند که دست به نوشتن و شاعری هم دارد.

سینایی در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است: فیلمساز شده بودم و اگر جوشش شاعرانه‌ای بود، در فیلم‌هایم نمود پیدا می‌کرد. اما گاهی در جمع دوستان، یا در میان جوانان علاقمند به سینما شعرکی را به مناسبتی می‌خواندم. چندی پیش متوجه شدم که بعضی جوانان یکی دو تا از شعرای کوتاهم را با پیامک برای یکدیگر می‌فرستند و متاسفانه اغلب پر از اشتباه!

زیاد جدی نگرفتم اما این نشانه‌ای بود که احتمالا آن شعرها می‌تواند مورد توجه نسل جوان قرار گیرد. یک شب که مقابل تلویزیون نشسته بودم و با بی‌حوصلگی کانال‌های داخلی و خارجی را عوض می کردم به طور اتفاقی دیدم خانمی که مجری یکی از کانال‌های ایرانی خارج از کشور بود شعر سنجاقک را پر از اشتباه و بدون ذکر شاعر می‌خواند….

وقتی که شعرم را پر از اشتباه و بدون ذکر نام شاعر از یک کانال تلویزیونی شنیدم به ناچار متوجه شدم که خواهی نخواهی بعضی از شعرهایم اینجا و آنجا منتشر می‌شود پس چه بهتر که پر از اشتباه نباشد و چه بهتر که خواننده و شنونده بداند سراینده آن شعر کیست.

همانطور که از توضیحات سینایی مشخص است، شعرهای این مجموعه در فاصله سال‌های دو تا امروز سروده شده‌اند و حال این فرصت پیش آمده تا منتخبی از شعرهای سینایی در یک کتاب منتشر شود.

صدف، گریز، گند، تاول‌های لجن، نقاش، زندگی این است، من و پاییز، شن، سردی، درها، شتاب، با فرشته، داغ، پژواک، زلال، پرواز، مه آلود، روح، بت، کابوس، سبزه‌زار، عکس، جیوه، فرزند ما، بی تو!، تکانم ده، در برهوت، با کوس تنها، آهو و … عنوان برخی شعرهای این مجموعه است.

یک بخش از کتاب با عنوان ۱۳۹۰ جدا شده است که خسرو سینایی مقدمه‌ای بر آن نوشته است. او اشاره می‌کند که در ۷۰ سالگی و در آستانه یک عمل جراحی دوباره شاعر شده است و این شعرها حاصل همان دوران است.

در شعری که پشت جلد کتاب آمده است می‌خوانیم:

لحظه همیشه گذراست

و خاطره همیشه ماندنی

و من

بود و نبود و عشق و ابدیت را

به نگاهی می‌فروختم

اگر

خاطره گذرا می‌شد

و لحظه همیشه ماندنی

این کتاب به قیمت ۶۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.