خطاطی ناخنی هنری قدیمی در ایران

پرداختن به هنرهای قدیمی ایران جذابیت بیشتری نسبت به هنرهای مدرن غرب دارد.

جواد صادقی،هنرمند طراح گرافیک و خطاط کشورمان در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمی باشگاه خبرنگاران درباره خلق آثاری به شیوه خطاطی با ناخن گفت:”خطاطی ناخن” یا به عبارتی خطاطی به شیوه ناخنی یکی از هنرهای قدیمی ایران است که قدمت طولانی در هنر ایران دارد.
وی گفت: قدمت این هنر به دوره صفویان می‌رسد و در این دوران هنرمندان بیشتری به شیوه‌خطاطی  ناخنی به خلق آثر می‌پرداختند.
وی در ادامه گفت: پس از مدتی تعداد هنرمندانی که به این شیوه خلق اثر داشتند بسیار کم شد و کم کم این هنر قدیمی کمرنگ شد تا اینکه در دوره‌ای نیز می‌توان گفت‌ هنر خطاطی با ناخن منسوخ شد و دیگر از آن یادی نشد و البته هنرمندان نیز آن را به دست فراموشی سپردند.
وی گفت:در دوره‌های مختلف هنرهای فراوانی جایگزین این هنر یعنی خطاطی با ناخن شدند.

*احیای دوباره خطاطی با ناخن

این هنرمند طراح گفت:در طی سالهای اخیر یکی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان باردیگر به این  هنر پرداختند و به شیوه خطاطی ناخنی آثاری را خلق کردند و به نوعی در احیای این هنر قدیمی نقش تعیین کننده‌ای داشتند.
وی تصریح کرد:البته تاکنون نمایشگاه‌های اندکی در زمینه این هنر قدیمی برگزار شده است و برخی افراد بر این تصورند که هنر “خطاطی با ناخن” جزو هنرهای مدرن و ابداعی دوره معاصر است و این درحالی است که این هنر جزء قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:در نمایشگاهی که درحال حاضر در نگارخانه آثار برپاست تعدادی از آثار خطاطی ناخنی به نمایش گذاشته شده است.
وی درباره مضامین این آثار گفت:در این آثار طراحی اشکال مختلف و نیز مضامین مذهبی و اسماء بیشتر کار شده است.
وی درباره اهمیت این نوع نمایشگاه‌ها گفت: برگزاری نمایشگاه هایی از هنرهای قدیمی به منظور یادآوری و نیز بازخوانی این هنرها می‌تواند نقش فراوانی در احیاء دوباره آنها داشته باشد.
صادقی گفت: بسیاری از هنرمندان جوان کشورمان هیچ آشنایی با هنرهای قدیمی ندارند بنابراین می‌توان با این نوعنمایشگاه‌ها آنها را نیز به سوی یادگیری و استفاده از هنرهای قدیمی سوق داد.

* هنرهای قدیمی تنها نگارگری و تذهیب نیست

این هنرمند برجسته کشورمان گفت:متاسفانه در اذهان عمومی در هنرهای قدیمی و سنتی ایران تنها از مینیاتور، نگارگری،تذهیب یاد می‌شود و این درحالی است که بسیاری از هنرهای قدیمی در ایران وجود دارد که در دوره‌ای مورد استقبال قرار گرفته و پس از آن منسوخ شده است.
وی گفت:در هنرهای قدیمی نباید تنها به مینیاتور و نگارگری بسنده کنیم؛بلکه باید تلاش کنیم تا هنرهای از یادرفته ایرانی که در دوره‌ای به اوج خود رسیده اند و کم کم فراموش شده‌اند نیز احیای کنیم.
وی گفت:هنر “خطاطی ناخنی” نیز از این دسته هنرهای قدیمی است که نیازمند احیای دوباره دارد و در صورت احیای آن و رونق یافتن آن می‌توان شاهد شاهکارهایی به لحاظ آثار در این زمینه از هنر باشیم.
وی گفت:در حال حاضر تنها تعداد بسیار اندکی از هنرمندان که می‌توان گفت؛به بیش از ۳ هنرمند نمی‌رسند به این هنر می‌پردازند در حالی که خطاطی با ناخن شایستگی پرداختن بیشتر است.
وی در ادامه اظهارداشت:بهتر است بستری فراهم شود تا به جای پرداختن به برخی هنرهای مدرن که تنها ردپای غرب در آنها مشهود است،فراهم شود و به هنرمندان جوان هنرهای اصیل ایرانی معرفی شود.
وی گفت:جذابیت‌های هنر “خطاطی ناخنی” به قدری است که هر مخاطبی را جذب می‌کند در حقیقت در کنار سختی‌هایی که درهنگام خلق اثر هنرمند متحمل می‌شود؛اما پس از پایان یافتن آن اثری متفاوت را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.
وی گفت:نمایشگاه‌”خطاطی ناخنی” تا ۲۰ مرداد در نگارخانه آثار ادامه خواهد داشت./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.