خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در کودکان چاق

خبرگزاری آریا- از هر ۳ کودک چاق، ۲ کودک در معرض خطر و ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از تحقیقات آنلاین در آرشیو بیماری‌های کودکی، متخصصان واحد نظارت بر کودکان هلندی با انجام یک مطالعه در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۵ بر روی ۳۶۳ کودک ۲ تا ۱۸ ساله هلندی دریافتند که چاقی، خطر ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون و کلسترول و قند خون بالا را افزایش می‌دهد.
براساس این گزارش محققاان با بررسی داده‌های کودکان مورد مطالعه، مشاهده کردند که ۳۰۷ نفر از آنها به شدت چاق بودند که ۵۲ درصد این تعداد پسر بودند و در کل اطلاعات کامل در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ۲۵۵ نفر از آنها در دسترس بود.
نتایج حاصل از این گزارش حاکی از آن است که ۲ کودک از هر ۳ کودک چاق یعنی حدود ۶۷ درصد حداقل یک فاکتور ریسک برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشتند و بیش از ۵۶ درصد از آنها نیز دارای فشارخون بالا بودند.
براساس این گزارش محققان با تمرکز بر روی نتایج افزودند: سطوح بالای LDL‌ (کلسترول بد) نیز در ۵۴ درصد از آنها کاملاً مشهود بود.
نتایج دیگر این مطالعه هم‌چنین افزود که ۱۴ درصد از جمعیت مورد مطالعه در حالت ناشتا قند خون بالایی داشتند و کمتر از ۱ درصد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند.
به گفته محققان بروز اختلالات قند خون در حالت ناشتا در این کودکان با توجه به شیوع روزافزون دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان نگران کننده است و بهمین ترتیب اپیدمی پرفشاری خون و بروز چربی‌های غیرطبیعی می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی شود.
گفتنی است با وجود این نتایج معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی برای تعریف چاقی شدید و دستورالعمل‌هایی برای تشخیص زودرس آن و نهایتاً درمان چاقی شدید برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های حاصل از آن، ضروری است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.