خطر سکته مغزی با افزایش هر ۲ درجه فشارخون دو برابر می گردد

۳۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز :  یک دکترای سیاستگذاری سلامت گفت: خطر سکته های مغزی با افزایش هر ۲ درجه فشار خون سیستول و یک درجه دیاستول ۲ برابر می گردد.

 علیرضا اولیایی منش در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری اظهار کرد: بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی شیوه عارضه پرفشاری خون در ایرانیان بالای ۱۵ سال ۳۰ تا ۴۰ درصد است و فشار خون سبب بسیاری از بیماری های مهم است.

وی ادامه داد: ۵۱ درصد از سکته های مغزی در دنیا قابل انتساب به فشار خون است و در کشورهایی با درآمد کمتر میزان مرگ و میر بر اثر فشارخون تا ۲ برابر کشورهای توسعه یافته است.

این دکترای سیاستگذاری سلامت با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته حدود ۷ درصد از مرگهای بالای ۶۰ سال قابل انتساب به عارضه پرفشاری خون است، افزود: اما در کشورهای آفریقایی این میزان به ۲۵ درصد می رسد.

اولیایی منش با تأکید بر ضرورت توجه به مشکلات قلبی عروقی و کلیوی ناشی از عارضه پرفشاری خون گفت: در سال ۲۰۰۸ میلادی در دنیا ۱۷ میلیون مرگ بر اثر سکته های مغزی رخ داد که ۱٫۳ میلیون مرگ به سبب دیابت بوده است اما از شایع ترین علل بروز سکته های مغزی در کل دنیا فشار خون است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها از سال ۲۰۰۷ به بعد ۲۰ درصد جمعیت جهان به پرفشاری خون دچارند، ادامه داد: ۱۱ تا ۳۰ درصد مردم آمریکای لاتین، ۲۰ تا ۲۳ درصد مردم آفریقا، ۱۸ تا ۲۲ درصد مردم آمریکا و ۲۵ تا ۳۰ درصد چین، کره و تایوان به فشارخون مبتلا می باشند.

دکترای سیاستگذاری سلامت با بیان اینکه کشورهای آفریقایی بیشترین شیوع عارضه پرفشاری خون را دارند و در  بعضی کشورهای حوزه آمریکا کمترین شیوع وجود دارد، افزود: شیوع پرفشاری خون در مردان اندکی بیش از زنان است.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.