خطر مصرف داروها، مکمل‌های خوراکی و لوازم آرایشی قاچاق

اغلب داروها، مکمل‌های خوراکی و حتی لوازم آرایشی که در مقایسه با تولیدات داخلی به قیمت ارزانی در بازار قاچاق عرضه می‌شود تقلبی بوده اما در ظاهری شکیل با برندهای معروف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  سهیلا هوشی، کارشناس ارشد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: بیشتر این کالاها دارای ترکیبات خطرناک هستند همچنین به دلیل شرایط نگهداری این داروها و نوع عرضه آنها بسیار اتفاق می‌افتد که حتی داروی فاسد نیز به مشتریان فروخته شده است.

 سهیلا هوشی با بیان اینکه قاچاق دارو، تاراج سلامت جسمی و اقتصادی کشور را در پی دارد، گفت: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است زیرا زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامت جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی به قاچاق داروهای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان  و MS که اغلب وارداتی و مشمول بیمه هستند اشاره کرد و افزود: قاچاق این داروها از یک سو باعث کاهش ذخایر دارویی و از سویی دیگر باعث هدر رفتن ارز دولتی و یارانه‌ها می‌‌شود.

 وی با بیان اینکه دارو کالایی است که حمل و شرایط خاص می‌طلبد که در خروج این کالای با ارزش از مجرای قاچاق این امر نادیده گرفته می‌شود، تصریح کرد: ورود و عرضه دارو از مسیر قاچاق به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد، از یک سو طبیعی است که وقتی مصرف کننده به چیزی احساس نیاز کند به سراغ آن می‌رود و هنگامی که کالای مورد نیاز خود را در بازار قانونی یافت نکند یا قیمت آن در بازار قانونی بالاتر از قیمت کالای قاچاق شده باشد و یا احساس کند کالایی که در بازار قانونی از کیفیت لازم برخوردار نیست به تأمین کالا از مجاری غیر قانونی و قاچاق مبادرت می‌کند.

 این کارشناس در ادامه، سود جویی، تبلیغات ناآگاهانه پزشکان و القاء نادرست این موضوع از سوی آنان و مسائل فرهنگی را از دیگر دلایل قاچاق در جامعه عنوان کرد.

 هوشی تأکید کرد: تقلب در تولید و عرضه نیز در بازار عرضه دارو به فراوانی دیده می‌شود که لازم است مصرف کنندگان دارو به غیرتقلبی بودن آن و داشتن کد و برچسب وارداتی وزارت بهداشت توجه کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.