خودروسازان؛در حال بازگشت به شرایط عادی

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 خودروسازان؛در حال بازگشت به شرایط عادی

خودروسازان؛در حال بازگشت به شرایط عادی

پرشین خودرو: بخش صنعت خودروی کشور در حالی سال جاری را به پایان می رساند که گرچه میزان تولید انواع خودرو نسبت به سال گذشته کاهش دارد اما آمارها نشان می دهد که این بخش در حال بازسازی خود و بازگشت به شرایط عادی است.

به گزارش ممتازنیوز، در ۱۱ ماهه نخست امسال ۶۵۵ هزار و ۵۵۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۸۴۰ هزار و ۳۲۸ دستگاه بود، با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شد.
اگرچه میزان تولید خودرو در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه بود اما روند روبه رشد تولید انواع خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون حکایت از بازیابی توان تولید توسط خودروسازان داخلی دارد.
خودروسازان سال ۹۲ را به گونه ای آغاز کردند که با توجه به شرایط بوجود آمده، کسی به ادامه فعالیت آنها امیدی نداشت. در مقایسه آماری تولید خودرو در بهار سال ۹۲ با بهار سال ۹۰، میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی به یک سوم رسید.
در سه ماهه سال ۹۰ که اوج تولید خودروسازان بود، معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در سه ماهه نخست سال جاری با ۷۲ درصد کاهش روبه رو شد.
طبق آمارهای دریافتی، گروه صنعتی ایران خودرو در بهار امسال ۳۸ هزار و ۲۹ دستگاه خودرو تولید کرد که افت شمارگان حدودا ۶۴ درصدی را تجربه کرد. سایپا نیز توانست ۴۳ هزار و ۴۰۲ دستگاه خودرو تولید کند که این میزان تولید نشان از کاهش بیش از ۲۱ درصدی دارد.
پارس خودرو نیز در سه ماهه نخست امسال ۱۵ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو تولید کرد که کاهش بیش از ۶۸ درصدی تولید را در پی داشت.
براین اساس، گروه خودروسازی سایپا بیشترین میزان تولید را در بهار امسال به خود اختصاص داده و این در حالی است که شمارگان این شرکت در دوران اوجش یعنی در بهار سال ۹۰، حدود ۱۰۳ هزار دستگاه بود. ایران خودرو نیز در آن بازه زمانی شمارگانی نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاه را برای خود به ثبت رسانده و پارس خودرو نیز تیراژی حدودا ۷۴ دستگاهی در بهار ۹۰داشته اند.
به گزارش ایرنا، این تفاوت آماری نشان می دهد صنعت خودرو ایران در ابتدای سالجاری از دوران اوج خود بسیار فاصله داشت و کارشناسان معتقد بودند که بعید است خودروسازان با شرایط فعلی بتواند به این زودی آن روزهای خوب را دوباره تجربه کند.
اما با آغاز به کار دولت یازدهم، تدبیر و امید در بخش تولید به خصوص تولید خودرو به کار گرفته شد و روند کاهشی تولید خودرو نه تنها متوقف شد بلکه این روند به سمت بهبود حرکت کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص نیز اعتقاد دارد: پس از تحریم غرب در زمینه صنعت خودروسازی ما نمی توانستیم صنعت خودروسازی خود را تعطیل کنیم و طی چند ماه گذشته جلوی روند کاهشی تولید خودرو را گرفتیم اما هنوز در سطح پائین تولید قرار داریم.
محمدرضا نعمت زاده سپس برنامه تولید خودروی سواری در سال جاری را ۹۰۰ هزار دستگاه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در سال های بعد به ظرفیت ۱٫۸ میلیون دستگاه خودروی سواری دست یابیم.
هم اکنون تنها حدود ۱۸ مدل خودروی سواری در تیپ های مختلف در کشور تولید می شود. براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال جاری تاکنون انواع خودروهای سواری تولید شده در کشور پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، تندر ۹۰، سمند، رانا، سوزوکی گراند ویتارا، پراید (خانواده ایکس ۱۰۰) ، تیبا، مگان، نیسان تیانا، تندر ۹۰، ام.وی.ام ۱۱۰ سه سیلندر، ام.وی.ام ۱۱۰ چهار سیلندر، ام. وی .ام ۵۳۰، ام .وی. ام ایکس ۳۳ ، ام.وی.ام ۳۱۵ و مزدا ۳ بوده است.
براساس آمارهای دریافتی در ۱۱ ماهه امسال ۹۱ هزار و ۷۴۴ دستگاه انواع وانت تولید شد. انواع مینی بوس و میدل باس نیز ۹۲ دستگاه تولید شد.
همچنین در این مدت ۳۷۹ دستگاه انواع اتوبوس به تولید رسید و تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز به ۶ هزار و ۳۲۴ دستگاه رسیده است.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.