خودروسازان زیربار قراردادهای ظالمانه و نامعقول با فرانسوی ها نمی‌روند

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

خودروسازان زیربار قراردادهای ظالمانه و نامعقول با فرانسوی ها نمی‌روند

ممتازنیوز: فعالان حوزه صنعت خودرو با تأکید بر اینکه در تعاملات جدید خود با شرکت های خارجی به ویژه فرانسوی به هیچ عنوان به پیش شرط های غیر منطقی تن نخواهند داد، اعلام کردند، هدف از تعاملات ارتقای کیفیت و انعقاد قراردادهای معقول است.

به گزارش ممتازنیوز، حدود دو سال پیش بود که پژو تحت فشار شرکای آمریکایی‌ و به واسطه تحریم‌های بین المللی بازار ایران را از دست داد. اما اکنون با ارسال نماینده خود به همایش بین المللی صنعت خودرو سعی در حضور پررنگ خود در بازار خودروسازی ایران دارد. البته به واسطه اختصاص بخشی از سهام پژو به جنرال ‌موتورز جهت حل مشکلات مالی؛ همکاری این شرکت خودروساز با شرکای ایرانی با ابهاماتی نیز همراه است.
ابهامات برقراری روابط شرکت‌های خودروساز خارجی با خودروسازان داخلی و عدم اعلام رسمی لغو تحریم‌های بین المللی صنعت خودروسازی باعث شده تا اخباری مبنی بر انعقاد قراردادها و پیش شرط‌های نامعقول میان خودروسازان با شرکای خارجی به ویژه شرکت فرانسوی پژو مطرح شود. این در حالی است که شافعی رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در واکنش به انتشار این اخبار با تأکید براینکه مدیران صنعت خودرو کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم، این صنعت را اداره می‌کنند معتقد است در سال ۲۰۰۳ قراردادی بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال ۲۰۰۴ اجرایی و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار داشت و فرانسوی ها حق نداشتند از هیچ تحریمی تبعیت کنند.
به اعتقاد وی، در فضای جدید بین المللی طرفهای خارجی می‌دانند که شرکت‌های قطعه ساز و خودروسازان ایرانی، از بین آنان به کسانی بیشتر اعتماد خواهند کرد که در شرایط تحریم‌های ظالمانه، با آنان صمیمانه همکاری کرده‌اند و نه کسانی که بصورت یکطرفه و ستمگرانه خطوط تولید آنان را با رکود و رخوت مواجه کرده‌اند.
شافعی با اشاره به این که باید روابط شرکای ایرانی و خارجی به سمت موضعی برابر و توام با احترام و وفای به عهد هدایت شود، گفت: شرکای خارجی باید ایران را دقیق‌تر بشناسند؛ ایران علاوه بر اینکه خود بازاری بزرگ است، در مرکز یک بازار ۳۰۰ میلیونی صادراتی قرار دارد و استعداد تبدیل شدن به یک بازار منطقه‌ای و بلکه بین‌المللی را دارد.
وی اضافه کرد: ما امیدواریم شرکتهای خارجی که پیش از این با صنعت خودروی ایران همکاری می‌کردند و در تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران شرکت کردند، امروز از شرایط جدیدی که در فضای سیاسی پدیدآمده استفاده کرده و گذشته را جبران کنند.

مقابله به مثل نمی‌کنیم /هدف ارتقای کیفیت و انعقاد قراردادهای معقول است
به گزارش تسنیم، نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در این رابطه با تکذیب انعقاد هر گونه قرار داد نامعقول خودروسازان با شرکای خارجی از جمله پژو در طول همکاری‌های خود، به خبرنگار تسنیم، گفت: شرایط برای تعاملات سازنده میان شرکای خارجی و داخلی و ارتقای محصولات داخلی به وجود آمده است اما به هیچ عنوان صنعت خودروسازی زیر بار پیش شرط‌های نامعقول نمی رود البته نباید شرایط فعلی تعاملات شرکت های خودروساز داخلی و خارجی را با عنوان چنین مباحثی تحت تأثیر قرار دهیم .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروی ۲۰۶ حدود ۸۰ درصد ساخت داخل است، افزود:خودروی ال ۹۰ نیز با ۶۰ درصد تولید داخل به بازار عرضه می شود که به همین منظور باید این نکته را یادآورشوم که در قطع ارتباط ما هم متضرر می شویم اما این امر به هیچ عنوان تن دادن به قراردادهای نامعقول نیست.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: انعقاد قرارداد با شرکای خارجی به تصمیم هیأت مدیره شرکت های خودروساز بستگی دارد که به همین واسطه آنان خواستار متضرر شدن خود نخواهند بود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.