خودکفایی ایران در زمینه تولید واکسن هپاتیت B

با توجه به نیاز کشور سه سالی است که تولید واکسن مورد نیاز مردم برای هپاتیت B به طور کامل برطرف شده و ایران آماده صادرات آن به کشور های همسایه است.

دکتر عزیزی رئیس بخش تولید واکسن انستیتو پاستور ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران انستیتو پاستور سال ها در بحث تولید واکسن فعالیت می کند که بیشتر فعالیت های آن تولید فراورده های نوترکیب همچون هپاتیت B ، اینترفرون، استرپتوکیناز و اریتروپویتین است.
 
وی با اشاره به این که این فرآورده ها بر اساس فرآینده های بیوتکنولوژی و نوترکیب تولید می شوند گفت: هپاتیت B برای واکسیناسیون افراد جامعه، اینترفرون برای درمان بیماران مبتلا به هپاتیتB ، استرپتوکیناز برای سکته قلبی و اریتروپویتین برای نارسایی کلیه و خون سازی استفاده می شود.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ما نیاز جامعه به واکسن  ب ث ژ و هپاتیت B  را تامین می کنیم چند سالی است که یک فرآورده جدید را وارد بازار کردیم که این فرآورده داروی ب ث ژ است که برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات استفاده می شود. در واقع با تولید ۷ تا ۸ میلیون دوز واکسن هپاتیت B در کشور علاوه بر تامین نیاز مردم زمینه صادرات آن را به کشور های همسایه ایجاد کرده ایم.
 
عزیزی اظهار داشت: از محصولات دیگر تولید ما تولید یک سری محصولات تزریقی است که بیش از ۳۰ قلم داروهای تزریقی بیمارستانی در این انستیتو تولید می شود جزء برنامه های خود قرار دادیم که به تمام خط های تولید خط های جدیدتری را اضافه کنیم تا زمینه صادرات را ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به این که ساخت واکسن جدید هپاتیت B را در دستور کار خود قرار داده ایم گفت: این واکسن نوترکیب حاوی چند واکسن در یک ویال است در زمینه تولید واکسن هاری نیاز کشور در سال  گذشته تامین کرده ایم با قراردادی که با سازمان دامپزشکی بسته ایم تولید  ۴۰۰ هزار دوز واکسن هاری دامی برای امسال را نیز در دستور محصولات تولیدمان قرار گرفته که با این تولید نیازمان به واردات این نوع واکسن قطع می شود.
 
وی با اشاره به این که تا آخر امسال مراحل تولید واکسن هاری انسانی را در انستیتو فراهم می کنیم عنوان کرد: تولید انواع فرآورده های نوترکیب به صورت اثرگذاری طولانی مدت و تولید انواع آنتی سرم های عقرب از دیگر برنامه های این مجموعه است.
 
** تولید بیوراکتور ایرانی افتخاری دیگر برای ایران
وی در خصوص راکتور کاملاً ایرانی در کشور افزود: ما برای فرآیند های تولید داروهایمان نیاز به یک سری دستگاه ها داشتیم که با توجه به محدودیت های واردات که برایمان ایجاد شده نمی توانستیم آنها را وارد کشور کنیم.
نیاز ما به این راکتورها طوری بود که اگر یک قطعه آن خراب می شد کل خط تولید از کار می افتاد همین محدودیت باعث شد که محققان داخل کشور به این فکر بیفتند تا با تلاش و توانمندی آنها را در داخل کشور تولید کنند.
 
عزیزی ادامه داد: یکی از این دستگاه های ساخته شده  راکتور ایرانی  است که برای خالص سازی و جداسازی ماده مورد نظر بسیار حیاتی است که با تولید آن گام بلندی در تامین نیاز داخلی و خودکفایی برداشته شده است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.