خود درمانی برای کودکان تشخیص بیماری را به تعویق می‌اندازد

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز: یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: والدین نباید خودسرانه و بطور نابجا از آنتی‌بیوتیک یا شربت سرماخوردگی برای درمان کودک استفاده نمایند چرا که تشخیص بیماری را به تعویق می‌اندازد.

علی اکبر رهبری‌منش در گفت‌وگو با فارس عفونت‌های تنفسی را شایع‌ترین نوع عفونت در کودکان عنوان نمود و افزود: سرماخوردگی، آنژین چرکی، گوش درد، سینوزیت، لارنژنیت، هونومونی و عفونت‌های ریوی از جمله عفونت‌های شایع در کودکان است.

دبیر انجمن عفونی اطفال تصریح نمود: بدن نوزادان و کودکان به سبب جوان بودن چندان با ویروس‌های محیط آشنا نمی باشد و سیستم ایمنی در برخورد اول با هر ویروس نمی‌تواند اقدام مناسبی انجام دهد در نهایت وقتی کودک در محیط خارج و معرض هوای سرد قرار می‌گیرد به راحتی سرما می‌خورد.

وی ادامه داد: تکرار عفونت‌های تنفسی نشانه ضعف ایمنی یا نقص ایمنی نمی باشد بلکه به سبب آشنایی نداشتن این سیستم به ویروس‌های موجود در ماهیچه است.

به گفته رهبری‌منش اگر مادران می‌خواهند که از شدت بیمار شدن کودکان خود کم نمایند باید از گرم و سرد شدن متناوب محیط اطراف کودک بپرهیزند و هنگام سرماخوردگی خود از ماسک استفاده نمایند تا کودک مبتلا نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به والدین پیشنهاد نمود تا در صورت ملاحظه علایم سرماخوردگی خودسرانه کودک خود را درمان نکنند و تأکید نمود: می‌توان تنها برای یک مرتبه و تا زمان رسیدن به پزشک از تب‌بر ساده برای پایین آوردن تب کودک استفاده نمود و بینی او را با قطره مخصوص شتشو داد تا کودک راحت نفس بکشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال خاطرنشان نمود: ولی نباید به طور نابجا از آنتی‌بیوتیک یا شربت سرماخوردگی برای درمان کودک استفاده نمود و مصرف هر گونه دارو برای کودک حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

تأخیر در تشخیص بیماری کودک، خواب آلوده شدن و از بین رفتن رفلاکس دفاعی بدن از جمله معایب مصرف خودسرانه دارو برای کودکان است که رهبری منش به شدت آن را منع نمود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.