داده های آماری سال ۹۰ حاکی از رشد کاهنده و کوچک شدن خانواده است

به گزارش ایرنا؛ عادل آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، افزود: البته ما هم اکنون در پنجره طلایی رشد جمعیتی هستیم به گونه ای که میانگین سن خانمها ۳۰ سال و آقایان ۲۹ و ۷ دهم سال است.

وی تصریح کرد: البته پیش بینی جمعیت شناسان این است که ما تا سه دهه دیگر وارد پیرسالی می شویم.

رییس مرکز آمار ایران، بزرگترین سرمایه کشور را جمعیت آن ذکر کرد و درباره اهمیت آمار گفت: ما چشم انداز بیست ساله داریم و باید بدانیم آیا در مسیر پیش بینی شده حرکت می کنیم ، از طرف دیگر در کشور برنامه هایی داریم که باید ببینیم آیا به اهداف خود رسیده اند یا خیر.

وی افزود: آمار و اطلاعات می تواند نقاط قوت کارهای ما و نیز خلاء های آن را نشان دهد.

عادل آذر در ادامه شاخص امید به زندگی را شاخصی مهم که نشان دهنده استانداردهای زندگی، رفاه و نیز وضعیت سلامت و بهداشت جامعه است ذکر کرد و گفت: امید به زندگی مردان در سال ۸۵ برابر با ۷۱ و یک دهم و زنان ۷۳ و یک دهم بود که در سال ۹۰ این میزان به ۷۲ و یک دهم در مردان و ۷۴ و ۶ دهم در زنان رسیده که بسیار خوشحال کننده است.

رییس مرکز آمار ایران، شاخص طلایی دیگر آمار را تحصیلات عالی دانست و افزود: ما بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تحصیل کرده یا در حال تحصیل در دانشگاه و حوزه ها داریم در حالی که این آمار در سال ۱۳۵۵ به میزان ۳۰۰ هزار نفر برای مردان و ۱۲۲ هزار نفر برای زنان بوده است.

عادل آذر همچنین با اشاره به افزایش حدود ۵ میلیون نفری جمعیت در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۰ ، اظهار داشت: ۵۰ و ۴ دهم درصد این تعداد مرد و ۴۹ و ۶ دهم درصد خانم هستند که از این تعداد ۷۱ درصد شهرنشین، ۲۸ درصد روستا نشین و حدود یک دهم درصد هم کوچ نشین و عشایر را تشکیل می دهند.

رییس مرکز آمار ایران با مقایسه این آمار با آمار سال ۸۵، گفت: درصد شهر نشینی در سال ۸۵ بالغ بر ۶۸ و نیم درصد بود.

وی با اشاره به جدا شدن استان البرز از تهران افزود: با وجود این، تهران بزرگترین استان با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمیعت و کوچکترین استان، ایلام با بیش از ۵۵۷ هزار نفر است.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۶۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.