دادگاه‌ها گزینه اول مردم برای حل اختلافات نباشند

فروردین ۱۴۰۳

حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت: باید در هر منطقه‌ای هیئتی از خیرین به منظور رسیدگی و نظارت به مشکلات حضور داشته باشد تا بسیاری از اختلاف‌ها بین اشخاص و خانواده‌ها قبل از راه‌ یافتن به زندان و دادگا‌ه‌ها حل و نیاز به مراجعه به دادگاه کمتر شود.

” حجت‌الاسلام محمد‌تقی رهبر”  در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، در ارتباط با افزایش حجم ورودی پرونده‌های قضایی به دادگاهها نسبت به استاندارد جهانی اظهار داشت: این یک واقعیت است که حجم ورودی پرونده‌های قضایی ما به دادگاهها نسبت به استاندارد جهانی بیشتر است بنابراین باید دراین زمینه اهتمام بیشتری از سوی کارشناسان دستگاه‌های قضایی و اجرایی به منظور رسیدگی به این مهم صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضرحجم ورودی پرونده‌های  قضایی به دادگا‌ه‌ها، سالانه  حدود صد میلیون بوده و این در حالی است که بسیاری از این پرونده‌ها بدون ارجاع به دادگا‌ه‌ نیز قابل حل می باشند.

حجت‌الاسلام رهبر همچنین در ارتباط با راهکارهای کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها بیان کرد: باید در هر منطقه‌ای هیئتی از خیرین به منظور رسیدگی و نظارت به مشکلات حضور داشته باشد تا بسیاری از اختلاف‌ها بین اشخاص و خانواده‌ها  قبل از راه‌ یافتن به زندان و دادگا‌ه‌ها حل شده و نیاز به مراجعه به دادگاه کمتر شود.
 
وی یکی از دلایل افزایش حجم ورودی پرونده‌های قضایی را عدم تناسب بین مجازات و جرم دانست و افزود: برخورد جدی با مجرمین از سوی قوه قضاییه می‌تواند از افزایش حجم ورودی پرونده‌ها و طولانی شدن روند رسیدگی به آنها بکاهد.
 
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و قضایی، مسئولان و رسانه‌ها  باید در فرهنگ‌سازی، اهتمام به مسایل اقتصادی و اخلاقی درجهت پیش‌گیری از وقوع جرم و از بین بردن عوامل جرم تلاش کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.