داروهایی که ناخواسته دوپینگ محسوب می‌شوند

بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری های شایع استفاده می شوند منجر به مثبت شدن دوپینگ ورزشکاران می شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ورزشکاران نظیر سایر افراد جامعه در معرفی ابتلا به بیماری های مختلف هستند و از سوی دیگر بسته به ماهیت رشته ورزشی خود دچار آسیب های مختلف می‌شوند که مستلزم تجویز دارو از سوی پزشکی هستند.

شایان ذکر است گاهی این داروها که برای درمان بیماری های شایع مثل سرماخوردگی به کار می روند برای ورزشکاران مشکل ساز می‌شوند زیرا باعث مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ آنان می شود.
لازم به ذکر است البته در مواقعی که داروی مورد نظر برای تجویز در گروه داروهای غیر مجاز قرار داشته باشد در این حالت در صورت ضروری بودن مصرف دارو  و همچنین نبود داروی جایگزین پزشک می‌تواند با تکمیل فرم معافیت درمان پزشکی tuf و پس از اخذ مجوز داروی مورد نظر را تجویز کند.

گفتنی است طبق لیست داروهای ممنوعه اعلام شده از سوی آژانس جهانی مبارزه دوپینگ (وارا) داروهای متیل افررین، پسودوافدرین، سالبوتامدل، کورتیکو استروئیدها، دیورتیک، کلومیفن، انسولین، استروئیدهای آنابولیک، هورمن رشد، سپتوترامین، بتابلوکرها که مصرف همه ی آنها ممنوع است برای درمان بیماری های سرماخوردگی آسم و آ‌لرژی، هیپرتانسیون، جراحی ها، عقیمی و نازایی، دیابت،‌ کوتاهی قد، داروهای ضد چاقی، تپش قلب به کار می رود که در بین ورزشکاران این بیماری ها شایع است./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.