داستان قتل‌های یک شهر روی صحنه / «مرد بالشی» به ایرانشهر می‌آید

۳۱اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌دونا درباره قتل‌هایی است که در شهری رخ می‌دهد و این قتل‌ها را به داستان‌های یک نویسنده ارتباط می‌دهند.

نمایشنامه «مرد بالشی» هشت شخصیت دارد که در نمایش محمد یعقوبی و آیدا کیخایی به چهار شخصیت تبدیل شده است. نقش‌ها را پیام دهکردی، احمد مهران‌فر، علی سرابی و نوید محمدزاده ایفا می‌کنند.

یعقوبی و کیخایی به همراه بازیگران «مرد بالشی» در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه در خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد دربارهٔ این اثر صحبت کردند.

به گفته یعقوبی، «مرد بالشی» نمایشنامه منحصر به فردی است و قاعدتا تماشاگر باید فضای تازه‌ای را تجربه کند.

این نمایش قرار است سوم خرداد روی صحنه برود. یکی از خبرنگاران دربارهٔ همزمانی اجرای نمایش با انتخابات ریاست جمهوری پرسید که یعقوبی گفت فکر نمی‌کند این کار از نمایش «خشکسالی و دروغ»‌ که در تیر ۸۸ اجرا شد عواقب بدتری داشته باشد.

یعقوبی بیشتر متن‌هایی را اجرا می‌کند که خود نوشته، اما در دو کار آخرش سراغ متن‌های خارجی رفته است. او دربارهٔ این‌که چرا متن خودش را کار نمی‌کند، توضیح داد: «با خودم گفتم چرا نمایشنامه دیگری بنویسم و به شورای نظارت بدهم که یا اجازه اجرا بدهند یا ندهند. کار «خشکسالی و دروغ» با دردسر در سال ۹۰ اجرا شد. علاقه خودم این است که کارهای قبلی‌ام را باز تولید کنم ولی این امکان فعلا فراهم نیست.»

او یادآور شد: «اصولا نویسنده تنبلی هستم و نوشتم برایم کار سختی است، نمی‌توانم کار سختی را انجام دهم که ندانم آخرش چه می‌شود. جزو برنامه‌هایم بود که سراغ متن‌های خارجی بروم، «ظلمت در نیمروز» آرتور کستلر را هم دراماتورژی کردم و دادم، اما تصویب نشد. گفتم نمایشنامه خارجی می‌دهم اگر تصویب شد کار می‌کنم.»

حسن معجونی قرار بود در این نمایش ایفای نقش کند، اما به سبب همزمانی با کار دیگری جایش را به پیام دهکردی داد. این بازیگر به نقل از یعقوبی نقشی را بازی می‌کند که تا کنون در کارهایش ندیده‌ایم.

دهکردی دربارهٔ بازی در این نمایش گفت: «سال‌ها بود خود من جانانه مشتاق بودم این پیوند اتفاق بیفتد، ولی هر بار این اتفاق نمی‌افتاد تا به «مرد بالشی» رسید و همه شرایط دست به دست هم داد تا این آرزویم محقق شود. برای من تجربه در این کار تجربه شیرین و دلنشینی بود، هرچند این تجربه سفر کوتاهی است و افسوس‌ام این است که این سفر کاش ادامه داشت، اما نمی‌توانم رد کنم که چقدر شادمان هستم.»

او دربارهٔ نقشی که در این نمایش ایفا می‌کند نیز گفت: «شخصیتی که در این کار قرار است بازی کنم نقش توپولسکی است که با گرد و چاق بودن من هارمونی دارد. این نقش را در طول سال‌هایی که کار کرده‌ام تجربه نکرده بودم و از آن‌جا که هنوز هیجان‌زده این تجربه هستم ترجیح می‌دهم فارغ از توجیه و تفسیر منتظر باشم تماشاگر بیاید و کار را ببیند.»

این کار قرار بود در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برود، اما این اتفاق نیفتاد.
 
کیخایی دربارهٔ این موضوع توضیح داد: «این نمایش را داده بودم به جشنواره تئاتر فجر ولی بعد به این نتیجه رسیدم که این کار را نکنم چون تضمینی برای اجرای عمومی نبود. تمرین‌های نمایش متوقف شد و بعد ما تمرین نمایش «شام با دوستان» را آغاز کردیم و با آقای یعقوبی تصمیم گرفتیم که «مرد بالشی» را هم با همکاری هم به صحنه ببریم.»

کیخایی همچنین دربارهٔ تجربه مشترک کارگردانی‌اش با یعقوبی گفت: «کارگردانی مشترک کاری سختی است. پیش از این فکر می‌کردم دید من با آقای یعقوبی مشترک است ولی هنگام کارگردانی دیدم اصلا این طور نیست و به خصوص در «مرد بالشی» این موضوع بیشتر به چشم آمد. فکر کردم در این کار می‌شود کارهای فانتزی کرد ولی آقای یعقوبی کاملا با آن مخالف بود، ولی من بر آن اصرار کردم.»

یعقوبی نیز دربارهٔ این که آیا شورای حمایت از این نمایش حمایت می‌کند گفت این سومین کاری است که کار می‌کند و هیچ حمایتی دریافت نکرده است. او در حرف‌هایش شورای حمایت را «شورای عدم حمایت نامید» و تصریح کرد: «البته هیچ رغبتی هم از آن طرف ندیده‌ام و همه چیز متکی به گیشه است.»

احمد مهران‌فر از جمله بازیگرانی است که پیش از این هم با یعقوبی همکاری داشته است. او در میانه‌های کار «خشکسالی و دروغ» به جای پیمان معادی به ایفای نقش پرداخت. او در نشست امروز تاکید کرد تجربه‌ کار کردن با یعقوبی تجربه بسیار خوبی است و بعد از مدتی وقفه دوباره توانسته با یک کار خوب به تئاتر برگردد.

او گفت: «نقشی که دارم دشوارترین نقشی است که بازی می‌کنم.»

نوید محمدزاده یکی دیگر از بازیگران این نمایش گفت: «من بسیار خوش‌شانس‌ام که در این سن با کارگردانی مثل یعقوبی کار می‌کنم. سال ۸۲ شاگرد یعقوبی بودم تا سال ۸۶ می‌گفتم که چرا به من نمی‌گوید کار کنم، بعد فهمیدم اگر تو کار کنی و خوب باشی دعوت می‌شوی. ما نباید دنبال این باشیم که با ما کار کنند، خوب باشیم دعوت می‌شویم.»

معجونی در نمایش «مرد بالشی» کار طراحی صحنه را بر عهده دارد. او دربارهٔ طراحی صحنه به این نکته اکتفا کرد که در قرائتی که از متن داشتیم به این نتیجه رسیدیم فضایی که مربوط به بازجویی است از بین ببریم و فضا می‌تواند هر جایی باشد.

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.