دانشمندان به تکمیل فرآیند ساخت ربات زنبوری نزدیک تر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، این ربات کوچک پیش از این تنها قادر به بلند شدن با نیروی خودش بود اما دانشمندان با افزودن دو محرک کنترل زیر بالهایش توانستند آن را برای اوج گرفتن و حرکتهای دورانی برنامه ریزی کنند.

این گروه تحقیقات از دانشگاه هاروارد درحال حاضر روی یک بازخورد کنترل کننده کار می کنند که به ربات امکان حرکت دورانی حول یک محور قائم را می دهد. چرا که درحال حاضر ” روبوبی” (به معنای زنبور رباتی) به شکل خاصی سقوط می کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه ، از این ربات زنبوری برای گرده افشانی یا کمک به تحقیقات در عملیات نجات به کار گرفته می شود.

در این میان پروژه ” مغز سبز” نیز در دانشگاه های شفیلد و ساسکس در انگلستان در راه است و می تواند هوش مصنوعی مورد نیاز را برای چنین رباتی تأمین کند.

این پروژه با هدف شبیه سازی مغز زنبور انجام می شود تا بتواند ارتباطهای عصبی را که حسهای زنبور عسل را پردازش کرده شبیه سازی کند. این شبیه سازی ربات را قادر می سازد تا بتواند درباره جهت حرکت خود تصمیم گیری کند.

دکتر جیمز مارشال دانشمند رایانه در دانشگاه شفیلد اظهار داشت: از آنجا که مغز زنبور عسل کوچکتر از سایر مهره داران است، ما امیدواریم بتوانیم یک نمونه کامل تولید کرده و آن را در یک ربات پرنده آزمایش کنیم.

این درحالی است که کارشناسان اظهار داشتند بعید به نظر می رسد که این دو پروژه به زودی تکمیل شوند. شبیه سازی مغز یک حشره نیازمند سخت افزارهای خاص و قدرتمندی است.

انتظار می رود که این تحقیق درک بیشتری از زنبور عسل فراهم کند چرا که نقش آنها به عنوان گرده افشان برای بسیاری از اکوسیستم ها حائز اهمیت است و کاهش جمعیت آنها در سالهای اخیر موجبات نگرانی دانشمندان را فراهم کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.