دانشگاهیان ایران،طرحهای پژوهشی ذخیره سازی نفت را دنبال می کنند

‘محمد مهدی نژاد نوری’ روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود:شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع ورود محققان دانشگاهی برای ارائه طرحهای پژوهشی با عنوان’پروژه های ذخیره سازی نفت و گاز در مخازن زیرزمینی’ و طرحهای’اضافه برداشت نفت’را تصویب کرده است.

وی گفت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان، اگر یک درصد نفت’اضافه برداشت’ شود، ۷۵۰ میلیارد دلار به سرمایه ملی افزوده می شود.

معاون وزیر علوم گفت: در زمینه ارائه طرحهای ذخیره سازی نفت، اکنون بهترین دانشگاه های ایران در حال پژوهش اند.

نژاد نوری افزود: اکنون در زمینه ‘کاتالیزها’ و’ غشاها’ در حوزه نفت نیز دانشگاه های معتبر ایرانی در حال فعالیت اند.

به گفته وی ،در زمان حاضر بخش مهمی از تحقیقات دانشگاهی ایران به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اختصاص دارد و پارک علم فناوری بوشهر ، اصفهان و فارس در این زمینه فعالیت می کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم و دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) همچنین، از آغاز طراحی هواپیمای جت یکصد تا ۱۵۰ نفره از سوی محققان دانشگاهی ایران خبر داد.

مهدی نژاد نوری افزود: ساخت این هواپیمای به تصویب شورای عالی عتف رسیده و اعتبار مرحله نخست ساخت این جت نیز از سوی رییس جمهوری اختصاص یافته است.

به گفته وی،این هواپیمای جت در دانشگاه امیرکبیر، صنعتی اصفهان و دانشگاه علم و صنعت به عنوان سه دانشگاه محوری و پارک علم و فناوری فارس با همکاری سازمان صنایع هوا فضا، در ساخت طراحی و ساخت است.

وی گفت: دانشگاه های ایران، اکنون در حوزه علوم هوا و فضا گامهای مهمی برداشته اند که در این زمینه نیز ماهواره ‘نوید علم و صنعت ‘ به فضا پرتاب شد و دو ماهواره دیگر از سوی دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف در دست ساخت است.

نژاد نوری اضافه کرد: دانشگاه خواجه نصیر و یک دانشگاه دیگر برای سازمان صنایع فضایی، کاوشگر چهار را طراحی کردند.

به گفته وی، کاوشگر پنج نیز برای ارسال موجود زنده به فضا، از سوی محققان دانشگاهی در دست طراحی و ساخت است.

وی در باره ساخت هواپیمای بدون سرنشین نیز گفت: محققان دانشگاهی به سفارش دستگاه های متولی، این نوع هواپیما را طراحی می کنند که در بخش دانشجویی نیز همه ساله مسابقات آن به صورت مطلوب با حضور دانشجویان برگزار می شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در باره ساخت خودروی ترکبیی و دو رگه نیز گفت: ساخت این گونه خودروها از سوی محققان دانشگاه ها مراحل مطالعاتی خود را طی می کند و اکنون مرحله توسعه فناوری و نمونه سازی آن در حال انجام است.

به گزارش ایرنا،با حضور معاون وزیرعلوم و دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف)، امروز بهره برداری از پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

۷۳۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۷۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.