دانشگاه پولی پیشنهاد وزارت علوم نبود اما چون قانون است اجرا می‌کنم

کامران دانشجو در اولین نشست هماهنگی تشکل‌های دانشجویی:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر دانشگاه پول و بودجه نداشته باشد که مازاد بر ظرفیت دانشجو را رایگان پذیرش کند دانشجو از کشور خارج می شود و پول و هزینه خارج از مرزها صرف می شود دانشگاه پولی را وزارت علوم پیشنهاد نکرد اما چون قانون است اجرا می کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، کامران دانشجو  در نشست سراسری هماهنگی تشکل‌های دانشگاهی که امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،‌ اظهار داشت: ما هر نقدی هم که به یکدیگر داریم، در یک خانواده بزرگ به نام انقلاب هستیم. مرزمان با دشمنان کاملا مشخص است و نباید بگذاریم دشمن از بحث و جدل ما استفاده کند.

وی افزود:‌ اگر نقدی به هم داریم اما هر دو طرف در برابر یک دشمن و در یک جبهه و پیرو ولایت هستیم امکان دارد اشتباه کنیم اما نیت اصلی‌مان پیروی از خط ولایت است و اینکه از آمریکا و ایادی اش بیزاریم و نمی‌گذاریم دشمن از انتقاداتی که می‌کنیم سوءاستفاده کند.

دانشجو تصریح کرد: دانشگاه مکانی است که می‌بایست صحبت از اختلاف سلیقه در آن باشد اما شأن دانشگاه در این نیست که اگر مخالف نظر و سلیقه دانشجو حرفی گفته شد سوت وکف بزنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در دانشگاه نباید مثل سالن مد رفتار کنید شان دانشگاه و معبر عمومی این نیست، اظهار داشت: عده ای می‌گویند دانشگاهی آزاد و سرحال و با نشاط است تا هر کس هر چه می‌خواهد بگوید ولی اینطور نیست؛ همه حرف ها باید در چارچوب اسلام زده شود.

دانشجو تصریح کرد: نباید تشکل‌های دانشگاهی به وضعیت موجود قانع باشند و می بایست مطالبه گر باشند که این با پرخاشگری تفاوت دارد. مطلوب و آرمان های نسل ها با هم فاصله دارند ما حرکت به سمت هدف مطلوب را شروع کرده ایم.

وزیر علوم در ادامه افزود: در بحث اسلامی شدن دانشگاهها تشکل ها در سراسر کشور چند مقاله نوشتند. ۱۴ نفر از مراجع قم بحث حجاب و عفاف را که از سال ۶۶ بر زمین مانده بود تایید کردند خواسته ما این است مقاله بنویسید و به روزنامه ها و رسانه ها بدهید.

دانشجو تصریح کرد: می گویند باید کار فرهنگی کرد اما کار فرهنگی، فقط ایجابی نیست. کجای اندیشه امام(ره) اختلاط یعنی مناسبات پسر و دختر به سبک غربی را مجاز می داند. بعد از ۳۴ سال که از انقلاب می گذرد ما فقط یک دانشگاه دخترانه داریم اما امیدواریم در مهر ماه مواردی از اینگونه را به عنوان عینیت ببینیم.

وی گفت: می گویند فضای دانشگاه فضای مطلوبی نیست. ما سعی و تلاش خود را در دانشگاه‌ها می کنیم در بحث آزادی بیان همه حرفها زده شد بعد می گویند آزادی بیان نیست اگر در جایی برخوردی صورت گرفته است نباید به پای کل نظام و آموزش عالی گذاشته شود. من بعید می دانم تشکل ها و دانشجوها از گفتن مطالب بترسند نظر را باید گفت ولی ارائه نظریه، کار نظریه پرداز است .

دانشجو خاطر نشان کرد: در بحث دانشگاه پولی، دانشگاهها ظرفیتی برای پذیرش دانشجو را اعلام می کنند و وزارت علوم هم شاخص هایی مطرح می کند. اگر مازاد بر ظرفیت دانشجو وجود داشت ما هزینه ای در نظر می گیریم و پولی از دانشجو کسر می کنیم زیرا اگر دانشگاهها ، دانشجو را جذب نکنند دانشجو به دانشگاههای خارجی پناه می برد و دوری از خانه و فرهنگ اسلامی تبعات خوبی ندارد و از طرفی با خارج شدن پول و ارز از کشور به اقتصاد لطمه می خورد اگر دانشجو با رتبه پایین‌تر از شاخص معیار قبول شد شهریه ای می پردازد و در کشورش شروع به درس خواندن می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: دانشجویی که پول ندارد اما رتبه پایین تری آورده است هیچ حقی بر آن که رتبه بالاتر دارد و بی پول است ندارد اگر اعتراضی وجود دارد به قانون رجوع کنید.

 دانشجو تصریح کرد: اگر دانشگاه پول و بودجه نداشته باشد که مازاد بر ظرفیت دانشجو را رایگان پذیرش کند دانشجو از کشور خارج می شود و پول و هزینه خارج از مرزها صرف می شود دانشگاه پولی را وزارت علوم پیشنهاد نکرد اما چون قانون است اجرا می کند.

 وی در ادامه تصریح کرد: در تاجیکستان، دانشجویی التماس می کرد ظرفیت دانشگاهها را بالا ببریم تا افرادی مثل وی به کشور برگردند زیرا در خارج هم پول می دهند و هم به گفته این دانشجو، نزدیک است که به فساد کشیده شوند.

دانشجو گفت: من قبول ندارم وضعیت کیفی دانشگاهها پایین آمده است. تولید علم کشور ما از دانشجوی ارشد دکتری حاصل شده است که نسبت به ۴ سال گذشته ۱۵۰۰۰ عدد مقاله بیشتر منتشر شده است. استاد بی سواد که نمی تواند این جور دانشجو را تربیت کند تا مقاله ای ارائه دهد و در کنفرانس بین المللی شرکت کند. ما ۱۷۰۰۰ مقاله فارسی و ۲۱۰۰۰ مقاله خارجی داریم و در منطقه اول هستیم.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در همه جا از رشد علمی و فن آوری کشور اظهار رضایت و خرسندی کرده اند. ما در نانو ، هوا فضا و هسته ای اول هستیم اگر به گفته قشر دانشگاهی، کیفیت دانشگاهها پایین است پس چرا دانشگاهها را تحریم می کنند و چرا اساتید ما ترور می شوند.

دانشجو در ادامه افزود: هر استادیار به بالا یک دانشجو برای مقطع دکترا می گیرد و ما در سیاست خود این موضوع را دنبال می کنیم که برای شهرستانهای محروم دانشگاه برای مقطع دکترا تاسیس کنیم. اگر موقعیت ایجاد نشود دانشجوهای شهرستان به دانشگاههای تهران می آیند.

وزیر علوم ادامه داد: علی محمدی و شهریاری در همین دانشگاهها درس خواندند آیا کیفیت علمی نداشت؟ من در این جا خاطر نشان می کنم اساتید ما هیچ از اساتید دنیا کم ندارند البته ما باید ظرفیت تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: زیر ساختهای ما کوچکترین کسری ندارند. من مخالف پارتی بازی فردی در گرفتن مدرک دکتری هستم و اگر متوجه این موضوع شوم شدیدا برخورد می کنم. ما ۳۷ پروژه کلان در طراحی و ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره را آغاز کردیم و با وزارت صنعت و معدن ۱۴۰ میلیارد تومان قرار داد بسته ایم .

دانشجو گفت: ما طرفدار پرورش اساتید انقلابی در دانشگاهها هستیم اما نه انقلابی نما. ما در حال جذب مجموعه ای از افراد با سابقه برای سمت استادی هستیم و از افراد سرشناس، شایسته ترین را انتخاب می کنیم. بنده شخصا نمی توانم دنبال تک تک آدم ها بگردم به خاطر همین کمیته ای ۹ نفره تشکیل دادم تا آنها افرادی باسابقه و سرشناس را برای سمت استادی به من معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث مدیریت سلیقه ای دخالت سلیقه را می توان کم کرد اما نمی توان حذف کرد. ما به طور جدی به دنبال رفع ایراد آیین نامه ها هستیم.

وزیر علوم گفت: مگر می شود قشر دانشجو بدون فکر در مورد تحریم ها و فضای اقتصادی کشور تصمیم سازی کند و در این فضا مطالبه داشته باشد. اگر این کار را هم انجام داد آیا انصاف است ما در این وضعیت اقتصادی و تحریم سفت و محکم عمل کنیم تا دشمن به دانشگاه طمع نکند.

دانشجو فضاسازی سالم در عرصه فرهنگ را بر عهده دانشگاهیان دانست و افزود: من خواستار این هستم که دانشجویان در بحث انتخابات ۹۲ هوشیار عمل کنند. در سالی که می آید دشمن به دنبال تفرقه انداختن است. نگذارید تفرقه بیندازد زیرا بعضی اوقات دشمن از اختلاف سلیقه ها سو استفاده می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشکل ها نباید سرباز جناح ها و احزاب بیرونی باشند و باید بسیار آگاهانه و هوشیارانه در مسیر پیشروی انتخابات  عمل کنند.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.