دایره افراد انقلابی را محدود نکنیم/جای خالی سخنرانان زن در دیدار اخیر دانشجویان با رهبری

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ضمن اشاره به دیدار اخیر تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری، ضمن با بیان این که رهبری همواره تاکید داشته‌اند افراد را به دلایل  سلایق و عقاید مختلف از دایره انقلابی بودن حذف نکنیم، گفت: اگر می‌خواهیم در دانشگاه‌ها توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید دایره انقلابی بودن افراد را بیشتر کنیم و به خاطر داشتن عقاید و سلایق مختلف برچسب ضد انقلابی به افراد نزنیم.

دکتر سیما سادات لاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص نشست اخیر تشکل های دانشجویی با مقام معظم رهبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق ملاقات‌های رهبری به دلیل شرایط کرونایی کشور  کنسل شده بود، اما اصرار ایشان برای برگزاری جلسه ملاقات با دانشجویان حتی به شکل مجازی نکته بسیار قابل اهمیتی است که امسال اتفاق افتاد. در واقع این حرکت نشان داد نظر و دیدگاه دانشجو برای مقام معظم رهبری اهمیت دارد. به همین جهت در شرایط کنونی این دیدار برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در دیدار اخیر رهبری با دانشجویان، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مباحثی که مطرح کردند، نگاه کلان تری را نسبت به مسائل کشور داشتند و موضوعات مطرح شده در این جلسه کلی تر و راهبردی‌تر بود.

دکتر لاری در ادامه با بیان اینکه این نوع نگاه مرهون فضای بازی است که طی سال های اخیر توسط دولت در دانشگاه‌ها فراهم شده، گفت: با توجه به این که در سال های اخیر میدان فعالیت‌های دانشجویی بازتر شده و تعداد نشریات دانشجویی افزایش پیدا کرده و انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی امکان بیشتری برای فعالیت پیدا کرده‌اند در نتیجه فضایی برای آنها ایجاد شده تا در مسائل مختلف اظهار نظر کنند و رشد فکری بیشتری داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا تشکل‌های دانشجویی مختلف تربیونی برای بیان نظرات و عقاید خود در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری داشتند، گفت: در این نشست همه دانشجویان با نظرات مختلف نتوانستند حضور داشته باشند و جلسه امسال با حضور تعداد محدودی از نمایندگان تشکل ها برگزار شد. ما می‌خواهیم دانشجویانی با فکرهای گسترده تر در این جلسات حضور پیدا کنند اگر دقت کنیم در این جلسات دانشجویان با تفکرات مشترک و نگاه‌های شبیه به هم حضور داشتند و حدود ۸ نفر از دانشجویانی که سخنرانی کردند نقاط مشترک زیادی در مباحث مطرح شده داشتند؛ در حالی که ما انتظار داریم افرادی با تنوع عقاید در این نوع جلسات حضور داشته باشند.

دکتر لاری با تاکید بر این که پرداختن به مسائل کرونایی از دیگر انتظارات ما بود که لازم بود در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌شد گفت: ما انتظار داشتیم با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای کشورایجاد کرده و نقش وزارت بهداشت در راهبری این شرایط، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این جلسات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به این که دبیران اتحادیه‌های ما  اغلب از دانشگاه‌های وزارت علوم هستند اما شرایط ایجاب می‌کرد که بحث‌هایی نیز حول مسائل مربوط به کرونا و با تحلیل جامعه و شرایط موجود مطرح شود و یا لااقل یک گریزی به این شرایط زده می‌شد، اما اصلا این شرایط فراهم نشد و جای دانشجویان انترن و دستیاری که در خط مقدم شرایط کرونایی هستند، در نشست با رهبری خالی بود و این دانشجویان نتوانستند ارزیابی منصفانه از شرایط ارائه دهند.

دکتر لاری همچنین با بیان این که ۶۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: در دیدار با رهبری صرفا مجری برنامه از بین خانم‌ها انتخاب شده بود و یا مستمعین جلسه خانم بودند، در حالی که ما انتظار داشتیم از بین ۸ سخنران این جلسه حداقل ۴ سخنران آن خانم بود. اگر چه در آن جلسه نیز عنوان شد که حقوق زنان در جامعه ما نادیده گرفته می‌شود و با وجودی که زنان به میدان علم و کار ورود پیدا کرده‌اند اما شرایط برای آنها تعریف نشده است که بتوانند بین این موقعیت‌ها تفکیک خوبی داشته باشند و به نقش‌های مورد نظر دست یابند.

به گفته وی، اگر بحثی در خصوص جمعیت و افزایش جمعیت داریم، به نظر می‌رسد باید یک خانم در این زمینه اظهار نظر کند چرا که زنان بیشتر در تربیت و یا رشد جمعیت تاثیرگذار هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص نقش این معاونت در تصمیم گیری جلسات دیدار با رهبری گفت: ما از ابتدای برنامه ریزی ها حضور داشتیم قرار بود ابتدا اساتید در این جلسات حضور داشته باشند، اگرچه رهبری تمایل داشتند که این جلسه حضوری  و با رعایت فاصله اجتماعی اتفاق بیفتد. اما ستاد اجرایی مقابله با کرونا این اجازه را ندادند و به خاطر حفظ مصلحت این اتفاق نیفتاد، بنابراین در جلسه اخیر حضور اساتید حذف شد و تاکید شد که جلسه با حداقل شرکت کننده برگزار شود. در واقع ما مایل بودیم که کانون‌های فرهنگی، شوراهای صنفی که مطالبات دانشجویی را پیگیری می‌کنند نیز در این جلسات حضور داشته باشند اما متاسفانه در این دیدار صرفا دبیران اتحادیه‌ها حضور داشتند و ما نقشی در تعیین آنها نداشتیم.

دکتر لاری در خصوص مطالبه رهبری از دانشجویان و دانشگاه‌ها در دیدار اخیر گفت: رهبری همواره تاکید دارند دانشجویان باید مطالبه گر باشند، ما نیز همواره می‌بینیم دانشجویان به مباحثی مثل شفاف سازی تاکید دارند و واقعا باید این شفاف سازی اتفاق بیفتد و دانشجویان حتی در بحث بودجه‌های فرهنگی خواستار این شفاف سازی هستند. نهادها نیز می‌توانند در خصوص مسائل نهادها شفاف سازی های لازم را برای دانشجویان انجام دهند تا اگر در این زمینه ابهاماتی برای دانشجویان یا جامعه وجود دارد روشنگری شود؛ اما من کمتر دیدم در این خصوص شفاف سازی از سوی نهادها در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد. ما سعی خود را کردیم در معاونت‌های فرهنگی شفاف سازی را در حوزه‌های بودجه‌ای در حیطه کاری خود داشته باشیم.

وی در خصوص مطالبه رهبری در حوزه حجاب نیز گفت: برنامه ریزی های را در خصوص پوشش حرفه‌ای دانشجویان در نظر داریم اما اجرایی کردن این برنامه به سطح کلان کشوری و سیاست‌های کلی مربوط می‌شود و هم این که با توجه به این که ما دست آموخته‌های آموزش و پرورش را تحویل می‌گیریم، نمی توانیم فضای جدا از دانشگاه‌ها در حوزه حجاب تشکیل بدهیم اما تمام سعی ما این است که آیین نامه پوشش حرفه‌ای را در جامعه مدنظر قرار دهیم تا هم به مطالبه رهبری پاسخ داده شود و هم بحث حیا و عفت برای زنان و مردان در دانشگاه‌ها حفظ شود اما قطعا با شرایط ایده آل فاصله داریم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: یکی از محورهای صحبت رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان بحث جوان گرایی بود که اشاره نمودند جوان گرایی صرفا سن نیست مهم این است که ما در جامعه مدیریتی، پویا، چابک و جوان داشته باشیم.  علاوه بر آن تاکید کردند که ما باید با انصاف و رعایت ادب انتقاد کنیم و در کنار انتقاد پیشنهادهایی را  نیز داشته باشیم.

لاری اضافه کرد: رهبری در جهت حفظ وحدت و همدلی تاکید کردند در این راستا فرمودند افراد را در جامعه مرز بندی نکنید و دایره افراد انقلابی را بزرگتر کنیم. به خاطر اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد افراد را از رده انقلابی بودن خارج نکنیم. بنابراین ما برای این که آینده بهتری بسازیم و دانشگاه‌ها را به سمت تکامل و توسعه حرکت دهیم باید افراد زیادی را در این دایره دعوت کنیم و برچسب غیرانقلابی بودن به افراد دارای سلایق و عقاید مختلف نزنیم و تکثرگرایی در حین انسجام در دانشگاه‌ها حفظ کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.