دبیرکل عفو بین الملل از عملکرد ناتو در لیبی و تجارت جهانی سلاح انتقاد کرد

‘سلیل شتی’ روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه تجمع گروه های مخالف گسترش نظامی گری و تجارت اسلحه مقابل سازمان ملل در نیویورک، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گفت: تجارت اسلحه یکی از عوامل اصلی ادامه بحران و درگیری های خونین در لیبی است و انتظار می رود، مجامع جهانی با تجارت مرگبار تسلیحات به صورت جدی مقابله کند.

وی افزود: متاسفانه اکنون گسترش و فروش بی سابقه انواع سلاح مرگبار توسط شرکت های بزرگ اسلحه سازی، عامل مهمی برای کشتارهای خونین در بحران های منطقه ای و بین المللی شده است.

شتی با انتقاد از سکوت نهادها و مجامع بین المللی در این زمینه، تصریح کرد: ضعف در ساختار و قوانین بین المللی برای مبارزه با صادرت بی رویه اسلحه به یک بحران و دغدغه بزرگ جهانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر قربانی خشونت های مسلحانه می شوند، اظهار داشت: براساس آمارهای رسمی در جریان درگیری ها، بیش از ۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان بی خانمان شده اند.

دبیرکل عفو بین الملل همچنین گفت: بر اثر خشونت های نظامی در اقصی نقاط جهان هر دقیقه یک نفر جان خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به درگیری های خونین در مناطق مختلف جهان از جمله آفریقا، آمریکای مرکزی و آسیا، اظهار داشت: اکنون زمان تاریخی و حساسی است تا سازمان ملل با تصویب قوانین مستحکم و اهتمام ویژه برای اجرا، اجازه ندهد، اسلحه و تجهیزات نظامی خطرناک به دست گروه های ناقص حقوق بشر برسد.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به ارتباط صادرات بی رویه انواع اسلحه به کشور لیبی اشاره کرد و گفت: عفو بین الملل نخستین نهاد مطرح کننده تحریم تسلیحاتی لیبی و ارسال پرونده مقام های وقت آن کشور به دادگاه بین المللی لاهه بود.

شتی ضمن انتقاد شدید از کشتار بی رحمانه غیر نظامیان لیبیایی توسط نیروهای ناتو گفت: ما خواستار تحقیق درباره بمباران لیبی و خسارت وارده بر مردم توسط ناتو هستیم.

وی با بیان اینکه بمباران های لیبی توسط ناتو،ْ کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیر نظامیان را در پی داشت، گفت: این موضوع تاسفبار است که ناتو حتی حاضر نمی شود آمار کشته شدگان لیبیایی حملات هوایی خود را اعلام کند.

دبیرکل عفو بین الملل همچنین خواستار تحقیقات کامل درباره جزییات کامل حمله هوایی ناتو در لیبی و میزان تلفات شد و گفت: تا انجام بررسی های کامل در این زمینه به تلاش های خود ادامه می دهیم.

روز دوشنبه به وقت محلی در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل درباره بررسی آینده پیمان تجارت اسحله، مخالفان این تجارت مرگبار با تشکیل ائتلاف جهانی متشکل از ۲۵ سازمان مدنی از ۱۲۵ کشور جهان با تجمع مقابل مقر اصلی این سازمان در نیویورک، خواستار تدوین قوانین سختگیرانه بین المللی برای مبارزه با گسترش و صادرات انواع سلاح ها شدند.

در این تجمع، آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان مرکز فعالیت صدها شرکت های اسلحه سازی، عامل تجارت مرگ در درگیری ها و بحران های منطقه ای معرفی شده اند.

قدرت و نفوذ شرکت های اسلحه سازی در آمریکا بگونه ای است که درانتخابات ریاست جمهوری و کنگره، حمایت های مالی آنان نقش تعیین کننده ای در نتایج انتخابات دارد.

تجمع کنندگان با حمل شعار نوشته های مختلفی از جمله ‘پایان فروش اسلحه را می خواهیم’ و ‘سازمان ملل با شرکت های اسلحه سازی مقابله کند’، تشدید قوانین بین المللی و نظارت کامل در این زمینه را خواستار شدند.

اروپام ۱۹۰۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۷۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.