دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تعطیلی ۵شنبه های مدارس چون باعث کاهش جرم می شود

به گزارش خبرآنلاین؛ محمدرضا مخبر دزفولی امروز در یک نشست خبری این اظهار نظر را کرد. او در واقع پاسخی به منتقدان تعطیلی پنج شنبه های مدارس و در کا نحوه اجرای سند تحول بنیادین داد.  

او به ۳ سطح برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولین سطح نظارت و ارزیابی کلان است که براساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت رصد و پایش سند را برعهده دارد. دستگاه‌های مجری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به صورت ادواری گزارش خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند تا از این طریق شورا بتواند ارزیابی‌های لازم را انجام دهد.

 

مخبر دزفولی در مورد سطح ۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ریزی، تدوین و تصویب سیاست‌های اجرایی مربوط به سند مانند ساعات و روزهای تحصیلی آموزشی در این سطح قرار دارد. نهاد واسط اجرایی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی باید سیاست‌های این ماده را عملیاتی کنند و شورای عالی آموزش و پرورش باید مواردی که در سند پیش‌بینی شده است را اجرایی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سطح ۳ در تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سطح ۳ اجرا شدن سند به عهده وزارت آموزش و پرورش قرار داده شده است. هرگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تغییر و یا بازنگری نیاز داشته باشد از سوی شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌شود و پس از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری صورت خواهد گرفت.

 

وی به راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه ساعات و روزهای آموزشی گفت: در راهکار ۱-۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متناوب‌سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توجه به توان دانش‌آموزان صورت گرفته است.

 

این استاد دانشگاه تهران افزود: شورای عالی آموزش و پرورش نیز در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۹۰ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این زمینه تصویب کرد که در دوره‌های راهنمایی و متوسطه نیز ساعات و روزهای آموزشی براساس ۵ روز اول هفته ساماندهی و اجرا می‌شود.

 

مخبر دزفولی به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در این مصوبه آمده است که مدارس می‌توانند روزهای پنج‌شنبه را برای برنامه‌های مکمل فرهنگی، هنری، ورزشی، آمادگی دفاعی و … اختصاص دهند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بررسی‌هایی که در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صورت گرفته است، گفت: بر اساس بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان بیشترین موافقت را با تعطیلی پنج‌شنبه‌‌ها داشتند. با توجه به این تعطیلی دانش‌آموزان زمان بیشتری در کنار خانواده خواهند بود و همچنین فرصتی برای بازسازی معلمان ایجاد می‌شود.

 

مخبر دزفولی با تأکید بر اینکه میانگین دوره آموزشی در دنیا بین ۴٫۵ تا ۵ روز است، گفت: صرف‌نظر از بحث‌های مادی که در بخش‌های مختلف انرژی اتفاق می‌افتد از این طریق می‌توان به فضای عاطفی و سازنده‌ای که در کانون خانواده‌ها و همچنین امکان بررسی وضعیت والدین توسط خانواده‌ها اشاره کرد.

 

نظر مثبت مراجع انتظامی به تعطیلی ۵شنبه های مدارس

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به گزارش نیروی انتظامی درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اشاره کرد و گفت: مراجع مهم انتظامی و امنیتی بر اساس گزارشی که از تعطیلی آزمایشی پنج‌شنبه‌ها در سال گذشته صورت داده است، با تاکید بر بیش از ۲۰ محور از آثار مثبت این طرح، اعلام کردند که مخالفتی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ندارند و این طرح مثبت خواهد بود. در گزارش نیروی انتظامی آمده است که معمولا تعطیلات باعث کاهش جرم می‌شود که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای مدارس نیز خارج از این موضوع نیست.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد گام بعدی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در آینده نزدیک نتایج مطالعاتی که برای بررسی دوره آزمایشی تعطیلی پنج‌شنبه‌ها انجام شده بود را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.

 

مخبر دزفولی با انتقاد از رسانه‌ها گفت: سند نقشه جامع علمی کشور که مشتمل بر بیش از صد هزار سند پشتیبانی است، به صورت کامل از سوی رسانه‌ها منتشر نشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی دارد تا سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
 

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.