درآمد مهندسان نرم‌افزار چقدر است؟

برای بسیاری از فعالان و متخصصان صنعت تکنولوژی و حوزه‌های وابسته آن ورود به سیلیکون ولی یا دره تکنولوژی یک رویای همیشگی بوده و هست.

در این میان اما مهندسان نرم‌افزار شاید بیشتر از هر شخص دیگری آرزوی کار در یکی از شرکت‌های بزرگ دره تکنولوژی را در سر دارند، به این امید که ایده‌هایشان هر چند کوچک در چنین محیط‌هایی فرصت رشد داشته و از همه مهم‌تر اینکه ارزش مادی و مالی پیدا می‌کنند.
از طرفی گزارش‌ها و تحقیقات مختلفی هم که در این زمینه انجام و منتشر می‌شوند، این موضوع را تایید می‌کنند تا جایی که مهندسی نرم‌افزار این روزها به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در دانشکده‌ها تبدیل شده و به دنبال آن متقاضی بیشتری هم برای تصاحب فرصت‌های شغلی دارد. تا جایی که آخرین گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط اداره کار ایالات متحده آمریکا در این زمینه نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای ورود به مشاغل مهندسی نرم‌افزار در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رشد ۳۰ درصدی پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش در واقع میزان تقاضا برای مشاغل مربوط به مهندسی نرم‌افزار در این فاصله بیشترین رشد را در میان مشاغل دیگر دارد.
با این همه اما کارشناسان معتقدند که در میان موج متقاضیان برای مشاغل مهندسی نرم‌افزار، همچنان پیدا کردن یک مهندس نرم‌افزار با استعداد و خلاق کار بسیار سختی برای شرکت‌های بزرگ به حساب می‌آید. این در حالی است که شرکت‌های تکنولوژی حاضرند برای یک مهندس نرم‌افزار خلاق و با سابقه حقوق خوبی بپردازند. به این ترتیب استخدام مهندسان نرم‌افزار برای شرکت‌ها و یافتن یک شغل مناسب برای متقاضیان این شغل به دغدغه مهمی در بازار کار تکنولوژی تبدیل شده است. درست به همین دلیل هم موسسه تحقیقات کار و کاریابی Glassdoor به تازگی تحقیقی درباره میزان حقوق دریافتی مهندسان نرم‌افزار در بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی انجام داده است. در این تحقیق میزان حقوق مهندسان نرم‌افزار در ۱۵ شرکت مختلف و در ۱۲ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است تا در نهایت میزان متوسط دریافتی این مهندسان به دست آمده و پردرآمدترین مهندسان نرم‌افزار در شرکت‌های تکنولوژی هم مشخص شوند.

گوگلی‌های خوشبخت
گویا گوگل همان بهشتی است که مهندسان نرم‌افزار به دنبال آن می‌گردند. نتایج تحقیقات و بررسی Glassdoor در این زمینه نشان می‌دهد که در میان پانزده شرکتی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مهندسان نرم‌افزار شرکت گوگل بیشترین درآمد سالانه را دارند. بر اساس این گزارش درآمد سالانه مهندسان نرم‌افزار در گوگل به طور متوسط برابر ۱۲۸ هزار و ۳۳۶ دلار است. حالا اگر بخت با یک مهندس نرم‌افزار همراه نبود و نتوانست به گوگل راه پیدا کند، بهتر است تمام تلاشش را برای ورود به فیس بوک بکند، چون مهندسان نرم‌افزار این شرکت به طور متوسط در هر سال ۱۲۳ هزار و ۶۲۶ دلار دریافت می‌کنند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد متوسط میزان حقوق دریافتی مهندسان نرم‌افزار گوگل نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش نسبی داشته و در مقابل این میزان برای مهندسان نرم‌افزار فیس‌بوک افزایش اندکی داشته است. در واقع متوسط درآمد سالانه مهندسان نرم‌افزار هر شرکت، بر اساس بررسی درآمد سالانه دست کم ۲۰ مهندس نرم‌افزار از همان شرکت در سال ۲۰۱۲ به دست آمده است.
تحلیلگران موسسه Glassdoor اما به طور کلی درآمد سالانه بیش از پنج هزار شغل مرتبط با مهندسی نرم‌افزار را مورد بررسی خودشان قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ برابر ۹۲ هزار و ۶۴۸ دلار است که این رقم در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ۵/۲ درصدی داشته است. به این ترتیب مشخص شد که مهندسان نرم‌افزار ۱۳ شرکت از این ۱۵ شرکت بزرگ تکنولوژی که در گزارش آمده‌اند، درآمد سالانه‌شان بسیار بیشتر از متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در کشور آمریکا است. این در حالی است که مهندسان نرم‌افزار در شرکت‌هایی مانند Intel و IBM با متوسط درآمد سالانه به ترتیب ۹۲ هزار و ۱۹۴ دلار و ۸۹ هزار و ۳۹۰ دلار، درآمدی کمتر از متوسط درآمد مهندسان نرم‌افزار در سطح آمریکا دارند.
با این اوصاف گویا شرکت‌هایی که در منطقه سانفرانسیسکو قرار دارند حقوق بیشتری به مهندسان نرم‌افزارشان می‌پردازند و در مقابل مهندسان نرم‌افزاری که در شرکت‌های واقع در منطقه Minneapolis استخدام می‌شوند، کمترین میزان حقوق سالانه را دریافت می‌کنند.
نظرات مختلف
در نهایت کارشناسان و تحلیلگران موسسه Glassdoor نظرات مهندسان نرم‌افزار شاغل در شرکت‌های مختلف و بزرگ تکنولوژی را جویا شدند تا ببینند نظر خود آنها درباره شرایط کاری و میزان حقوق دریافتی‌شان چیست. بعضی از مهم‌ترین و جالب‌ترین این نظرات در اینجا آمده‌اند:
یک مهندس نرم‌افزار شاغل در گوگل: هر کسی که درباره این موضوع تحقیق و مطالعه می‌کند، به خوبی می‌داند که من به عنوان یک مهندس نرم‌افزار گوگل چه حس خوبی درباره کار در این شرکت دارم. وقتی قرار باشد از امکاناتی مانند باشگاه ورزشی، سالن ماساژ، بیمه‌های درمانی، بخشی هر قدر کوچک از سهام شرکت، وعده غذایی رایگان و با کیفیت و البته درآمد مناسب و نسبتا بالا بهره‌مند بشوید، خیلی خوب می‌توانید تشخیص بدهید که بهترین کار در سیلیکون ولی این است که در شرکت گوگل به عنوان مهندس نرم‌افزار مشغول به کار بشوید.
یک مهندس نرم‌افزار شاغل در فیس‌بوک: چیزهایی که من به عنوان یک مهندس نرم‌افزار در فیس‌بوک در اختیار دارم، هر کدام می‌توانند آرزوهای هر شخص باشند. فضای کاری جالب و متفاوت، فرصت‌های رشد، همکاران صمیمی، استقلال عمل، انعطاف‌پذیری در کار و بالاخره درآمد و مزایای عالی همه آن چیزی است که من اینجا در اختیار دارم.
یک مهندس نرم‌افزار شاغل در اپل: من خوشبختم چون در محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین شرکت تکنولوژی جهان کار می‌کنم. ما به عنوان مهندسان نرم‌افزار در اپل چشم‌انداز خوبی برای رشد در آینده داریم و حتی امیدواریم که بتوانیم به مشاغل مدیریتی هم راه پیدا کنیم. امنیت شغلی، حقوق مناسب و پاداش‌ها همه عواملی هستند که باعث ایجاد احساس آرامش در کارم شده است.
یک مهندس نرم‌افزار شاغل در eBay: در اینجا اگر سخت کار کنید و از تمام آنچه می‌دانید استفاده کنید، در مقابل می‌توانید به دریافت یک حقوق خوب و پاداش به موقع امیدوار باشید. مدیران این شرکت تمام تلاششان را می‌کنند تا کارمندان را حفظ کرده و به رشد آنها کمک کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا ما به عنوان مهندسان شاغل در این شرکت به انجام بهتر وظایفمان تشویق بشویم.
یک مهندس نرم‌افزار شاغل در Zynga: من اینجا از جدیدترین تکنولوژی‌های روز بهره‌مند می‌شوم و پکیج مالی خوبی شامل درآمد، پاداش و بخشی از سهام شرکت را دریافت می‌کنم. علاوه بر اینها امکانات تفریحی این شرکت مانند سالن ورزشی، وعده‌های غذایی خوشمزه و با کیفیت و نوشیدنی‌های رایگان فضای کاری راحتی را برای ما فراهم آورده است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. کاظم خان جان زاده:

    درود بر شما و پژوهشگران علم
    به هر میزان سرمایه‌گذاری در این مورد هزاران برابر عایدی نصیب مان میکند خصوصا در این زمینه که بهترین ها را در آمریکا انگلیس و آلمان داریم و بینهایت استعداد داخلی…
    نیاز به گفتگوی بیشتری است که در این مقوله نمیگنجد و از حوصله خارج است
    با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.