درخواست دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی برای وفادار ماندن به قطعنامه‌های شورای امنیت

۱۹ام بهمن ،

voice of russia-1.jpg

دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواست به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و بیانیه مشترک گروه شش جانبه در سال ۲۰۰۵ به منظور جلوگیری از انجام اقدامات آتی در ایجاد تنش در شبه جزیره کره وفادار بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جریان صحبت با تعدادی از خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: بیانیه مشترک ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ یک توافق میان اعضای گروه شش جانبه در خصوص تحقق تداوم خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره است.

در ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی، درست چند ساعت پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در محکومیت پرتاب راکت در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ توسط کره شمالی، این کشور متعهد شد تا هرگونه تلاش را برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره پایان دهد.

وزارت امور خارجه کره شمالی، در بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات گروه شش جانبه و بیانیه مشترک ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ بی‌اعتبار است و به سبب رفتار خصمانه آمریکا پیونگ یانگ اقدامات برای خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره را پایان می‌دهد.

بان کی مون با اشاره به این بیانیه گفت: این امر غیرقابل قبول است. معتقدم که پیونگ یانگ این اظهارات را در قبل بارها بیان کرده است. آن‌ها به تداوم خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره متعهد می باشند و باید به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت وفادار بمانند. این یکی از الزامات اولیه برای کشورهای عضو است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: من به شدت از مقام‌های پیونگ یانگ می‌خواستم تا به تمام قطعنامه‌ها پایدار بمانند و توجه کنند من بار دیگر به اعضای گروه شش جانبه شامل چین، کره جنوبی، کره شمالی، آمریکا، روسیه و ژاپن تاکید می‌کنم با اتحاد و همبستگی از پیونگ یانگ بخواهند تا دست از اقدامات تحریک آمیز چون انجام سومین آزمایش اتمی دست بکشد.

مذاکرات گروه شش جانبه در سال ۲۰۰۳ آغاز شد اما در دسامبر سال ۲۰۰۸ متوقف شد و کره شمالی در آوریل ۲۰۰۹ در اعتراض به محکومیت‌های بین‌المللی نسبت به آزمایش‌های موشک‌های دوربردش از این مذاکرات خارج شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.