درس‌های حیوانات برای سلامتی ما: از چاقی سنجاقک تا اعتیاد گوسفندان

وی بعد از معاینات فراوان به این نتیجه رسید که حیوانات و حداقل بعضی از آنها بیماری های مشابه انسان دارند. بعد از این مشاهده نتیجه کارهای گسترده وی همراه خبرنگاری به نام «کاترین باورز» در کتابی با عنوان «حیوانات چه درسی برای سلامتی دارند» خلاصه شده است که نگاهی متفاوت به نوع بشر و رابطه آن با حیوانات دارد.

وی در گفتگو با رادیو ملی آمریکا درباره کتاب و نوع تحقیقاتش توضیحاتی داده است. خود او البته در نوع و محتوای این تحقیقات کمی تردید دارد ولی شواهدی مثل سرطان سینه سگهای پاکوتاه، نقص قلبی گربه ها و بیماری خونی والهای قاتل به این نتیجه رسیده است که بیماری ها و شاید بعضی از آنها در میان انسان و حیوان همپوشانی هایی دارد. تمام هدف دکتر ناترسون جستجوی روشها و راهکارهایی برای یاد گرفتن از حیوانات در مسیر سلامتی و بهبود بوده است. بخشی از گفتگو را در ادامه می خوانید:

چه چیزی می‌توان از سنجاقک های چاق یاد گرفت

یک حشره شناس از دانشگاه پن استیت سنجاقک را پرندگان جت دنیای حشرات خطاب می کرد و می گفت آنها لاغر، سریع و چالاک هستند. این حشره شناس مشاهده کرد که بعضی از این حشرات کمی چاق تر هستند و غیر عادی به نظر می رسند. وی می گفت بعد از تحقیقات متوجه شدیم که دور شکم این حشرات چربی پر شده است که ناشی از برخورد با یک انگل به خصوص بوده است.

به طور حتم در همه حیوانات و انسانها عدم تحرک به افزایش چربی در بدن منجر می شود ولی در مورد سنجاقک ها این امر ناشی از عفونت با انگل اتفاق افتاده است. در بیماران انسانی نیز عفونت موجب عدم تحرک و چاقی می شود. این مشاهده درهای علم را به سوی گستره ای نامحدود در حوزه تحقیق درباره عفونت های منجر به چاقی باز کرده است.

در بدن کانگوروهای کشور تاسمانی نوعی اعتیاد دیده شده است

در مشاهدات فراوان دیده شده است که بعضی از حیوانات با ورود به این مزارع  نوعی اعتیاد به آن پیدا می کنند در حالیکه بعضی این اعتیاد را ندارند. با تحقیق روی گونه های مختلف کانگورو و گوسفندانی که در نزدیک این مزارع هستند به این نتیجه رسیده ایم که اعتیاد نیز در بین حیوانات منجر به رفتارهای توهم زایی می شود که در انسان نیز دیده می شود. هنوز این معما در بین نوع بشر وجود دارد که چرا بعضی می توانند از اعتیاد رها شوند ولی بعضی نمی توانند و همین امر در مورد حیوانات نیز دیده می شود. این مسئله می تواند به دانشمندان کمک کند که روی بیماری های مربوط به اعتیاد کار کنند و رابطه آن در بین افراد مختلف را کشف کنند.

اختلالات روانی به خصوص آسیب رساندن به خود

طبق مشاهدات باورز گزارش شده است که حیوانات وقتی با استرس مواجه می شوند با ضربه زدن به خود سعی می کنند خود را آرام کنند و حتی با تمیز کردن خود این کار را متعادل می کنند. گربه ها پنجه های خود را می لیسند، سگها دم خود را می جوند یا دور خود می چرخند. وقتی با دامپپزشکان صحبت می کنید به راحتی می توانید تجربیات ارزشمندی از مشکلات روانی حیوانات کسب کنید. حیوانات مثل انسانها وقتی در تنهایی و انزوا قرار می گیرند رفتارهای غیر عادی نشان می دهند که تمام حرکات عینا در نوع بشر نیز دیده می شود. من فکر می کنم مطالعه روی این رفتارهای حیوانات و آزمایش برخورد آنها برای رفع مشکلات روانی خود بسیار در حل مشکل روانی انسانها تاثیرگذار خواهد بود.

چرا باید توجه کرد

انسان و حیوان بیماری های مشترکی دارند ولی دامپزشکان و پزشکان به ندرت همکاری های مشترکی دارند. یکی از اهداف نوشتن این کتاب ایجاد این رابطه بین این دو رشته است و اینکه چگونه این دو رشته می توانند از تجربیات هم استفاده کنند. به نظر می رسد افزایش رابطه بین این دو حوزه فرصت ارزشمندی برای رشد علوم و کشف روشهایی برای سلامتی بیشتر انسان و حتی حیوان فراهم می آورد. به نظر شخصی من پزشکانی که بیشتر به باغ وحش می روند پزشکان موفقتری خواهند بود.

ان پی آر/ ۱۲ ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.