درصد خطاهای آزمایشگاهی بالا نرفته است/اعمال حمایت‌های تشویقی برای تجمیع آزمایشگاه‌های کوچک

۱۲ام بهمن ،
ممتاز نیوز:رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، ضمن اعلام این مطلب که همه آزمایشگاه‌هایی که هنوز تابلوهایشان بالاست به اتفاق مورد وثوق دانشگاه‌های علوم پزشکی می باشند و مورد بازرسی و آزمایش بازرسان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: نمی‌توان گفت درصد خطاهای آزمایشگاهی بالا رفته است و چون گرفتار مشکلات ارزی هستیم، آزمایشگاه‌ها خطا می‌کنند. در واقع آزمایشگاه‌ها در این شرایط از تنوع ارائه خدماتشان می‌کاهند.

دکتر سعید مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مدیریت خطاهای آزمایشگاهی جزو حداقل استانداردهایی است که برای فعالیت‌ آزمایشگاهها ضروری است، اظهار کرد: آزمایشگاه‌ها توانستند از عهده این مهم بربیایند.

وی ادامه داد: با قاطعیت اعلام می‌کنیم آزمایشگاه‌هایی که هنوز تابلوهایشان بالاست، به اتفاق مورد وثوق دانشگاه‌ها می باشند و مورد بازرسی و آزمایش بازرسان قرار می‌گیرند، بنابراین نمی‌توان گفت درصد خطاهای آزمایشگاهی بالا رفته است و چون گرفتار مشکلات ارزی هستیم، آزمایشگاه‌ها خطا می‌کنند.

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اگر آزمایشگاهی دچار مشکلات مالی شده و انجام یک تست برایش به صرفه نباشد، به جای کاستن از کیفیت و انجام ندادن دقیق آزمایشات، آن را حذف می‌کند و انجام نمی‌دهد، گفت: در واقع آزمایشگاه در این شرایط از تنوع ارائه خدماتش می‌کاهد.

مهدوی دربارهٔ گسترش آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در کشور یا گسترش خدمات آنها، گفت: گسترش آزمایشگاه‌ها مبتنی بر میزان عرضه و تقاضاست. الگوی کشور ما با سایر کشورهای دنیا قدری متفاوت است. در کشورهای دیگر کمتراتفاق می‌افتد که هر فارغ‌التحصیلی اجازه پیدا می‌کند مطابق دستورالعملهای موجود، آزمایشگاه تاسیس کند.

وی اضافه کرد: الگوی کشورهای خارجی تاسیس آزمایشگاه‌های بزرگ است، آن هم آزمایشگاه‌هایی که نه تنها به مردم کشور خود بلکه به تمام دنیا خدمات می‌دهند. آن چیزی که آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نیز مایل است اتفاق بیافتد، تجمیع آزمایشگاه‌های کوچک است. البته این شراکت و تاسیس آزمایشگاه‌های بزرگ نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که سعی می‌کنیم بسترهای آن را فراهم کنیم و حرکت به سمت تاسیس آزمایشگاه‌های بزرگ را تشویق کنیم.

مهدوی با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها، تجمیع درآمد و بیشتر شدن تنوع ارائه خدمات از جمله مزیت‌های راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بزرگ است، عنوان کرد: در این راستا سعی می‌کنیم حمایت‌های تشویقی اعمال کنیم کما اینکه این اتفاق خود به خود خواهد افتاد. زیرا بازار، کیفیت و مردم خواهان آن می باشند.

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: تا چند سال دیگر آزمایشگاه‌های کوچک نه توان رقابت دارند و نه در آینده دور ماندگاری دارند در حالی که تاسیس آزمایشگاه‌های بزرگ، دسترسی مردم را به خدمات تسهیل می‌کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.